Burgemeesters Halle-Vilvoorde eisen versnelde uitvoering 'urgentieprogramma mobiliteit'

 Burgemeesters Halle-Vilvoorde eisen versnelde uitvoering 'urgentieprogramma mobiliteit'

Het Toekomstforum Halle-Vilvoorde, de koepel van burgemeesters van Halle-Vilvoorde, eist dat de hogere overheden werk maken van een intensief mobiliteitsprogramma voor de regio om de fileproblemen weg te werken. De negatieve economische en ecologische gevolgen van de aanhoudende files zijn volgens de burgemeesters niet alleen voelbaar in Halle-Vilvoorde maar in heel Vlaanderen 'want de ring als draaischijf van het autowegennet werkt niet meer'.

De burgemeesters vragen daarom met aandrang dat er snel werk wordt gemaakt van een 'urgentieprogramma mobiliteit'. Het gaat meer bepaald om de versnelde uitvoering van de geplande optimalisatie van de Brusselse noorderring, de omvorming van de A12 en A8 (doortocht Halle) tot volwaardige snelwegen zonder gelijkgrondse kruisingen, de verbetering van de doorstroming en aansluiting van de grote invalswegen (N6, N8, N9 en ringweg rond Asse) op de Brusselse ring, een betere ontsluiting van Brussels Airport, de versnelde realisatie van de drie tramlijnen (Jette-Zaventem, Willebroek-Jette en Noordstation-Zaventem) voorzien in het BrabantNet en de aanleg van de fietssnelwegen Kanaalroute, HST route, Mechelen-Brussel, Asse-Brussel, Aalst-Dilbeek-Brussel en Denderleeuw-Brussel.

Daarnaast wordt een doorgedreven multi-modaal vervoersbeleid geëist. Het gaat onder meer om de uitbouw van multimodale knooppunten met fietsparkings, Park&Ride parkings en van moderne GEN-stations in Vilvoorde, de Kerklaan in Machelen, Ruisbroek enzovoort.

Publieke vervoersmaatschappijen moeten meer overleggen met de gemeenten om de kwaliteit van het aanbod te versterken. Voorts pleiten de burgemeesters voor de uitwerking van een vrachtroutenetwerk, de verdere uitbouw van vervoer te water en invoering van slimme verkeersmaatregelen. Tot slot worden meer middelen geëist voor de Administratie Wegen Vlaams-Brabant en de oprichting van een bijzonder investeringsfonds.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u