Brusselse voetgangerszone - N-VA kritisch over 'positieve evaluatie': centrum is muizenval geworden

 Brusselse voetgangerszone - N-VA kritisch over 'positieve evaluatie': centrum is muizenval geworden

"Er is geen reden om zo lyrisch te zijn over de evaluatie van de verkeersvrije lanen", reageert Brussels N-VA-gemeenteraadslid Johan Van den Driessche op de evaluatie-euforie van Stad Brussel. "Deze evaluatie is weinig kritisch en bijzonder tendentieus. Ze benadrukt enkel de positieve zaken, maar zwijgt in alle talen over de negatieve. Hoe kan men een globaal oordeel vellen zonder cijfers over bijvoorbeeld veiligheid, netheid, impact op de omzet van de handelaars en horeca, de evaluatie van fietsers, bedrijven en werkgevers, het openbaar vervoer of de verkeersblokkades binnen de vijfhoek?", vraagt hij zich af.

Johan Van den Driessche benadrukt dat hij voorstander is van een verkeersvrij centrum. "De bedoeling van zo'n ingreep moet echter zijn dat het een stad leefbaarder maakt. Vandaag is dat eerder het omgekeerde. Met het huidig mobiliteitsplan kiest de stad Brussel voor georganiseerde chaos waardoor onze stad meer en meer op een verkeersmuizenval begint te lijken", vindt de N-VA'er.

De vastgestelde daling van de verkeersstroom in het centrum is voor Van den Driessche eerder negatief: "Het centrum is ontzettend moeilijk bereikbaar waardoor het wordt vermeden. Met alle negatieve gevolgen van dien op bijvoorbeeld de omzet van de handelaars." Hij vindt het ook onlogisch om de verkeersstromen af te leiden van de grote lanen naar de kleinere straten waar ook scholen en ziekenhuizen liggen. Die verkeersstromen lopen regelmatig vast omdat de straten te smal zijn. Verkeerd geparkeerde voertuigen blokkeren hierdoor bussen en dergelijke, maar bijvoorbeeld ook hulpdiensten. "Dit vermindert niet enkel de leefbaarheid, maar is gewoonweg gevaarlijk", zegt Van den Driessche. Bovendien trekt hij in twijfel of er wel echt geluisterd is naar de inwoners. Zo verliep de wijkvergadering van de Sint-Jacobswijk bijzonder rumoerig omdat de inwoners gewoon geen antwoorden kregen.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
 CBD achter het stuur: ken de risico’s

Donderdag 25 Januari 2024

CBD achter het stuur: ken de risico’s

We zien de laatste jaren een sterke stijging in het aantal chauffeurs die positief testen op drugsgebruik. Meer en meer gaat het specifiek over CBD. Dit is een stof die ook aanwezig is in cannabis en geconsumeerd kan worden in verschillende vormen. Hierdoor staat het bekend om zijn ontspannende eigenschappen, wat de combinatie met autorijden uiterst gevaarlijk maakt. Rijden onder invloed van alcohol of drugs blijft één van de grootste oorzaken van (dodelijke) verkeersongevallen. Er wordt dan ook steeds luider geroepen om chauffeurs die onder invloed zijn sterker te straffen. In dit artikel bekijken we wat je momenteel riskeert bij een positieve test op drugsgebruik.

Lees meer
close menu 1u