Brusselse voetgangerszone - N-VA kritisch over 'positieve evaluatie': centrum is muizenval geworden
Zaterdag 05 Maart 2016

"Er is geen reden om zo lyrisch te zijn over de evaluatie van de verkeersvrije lanen", reageert Brussels N-VA-gemeenteraadslid Johan Van den Driessche op de evaluatie-euforie van Stad Brussel. "Deze evaluatie is weinig kritisch en bijzonder tendentieus. Ze benadrukt enkel de positieve zaken, maar zwijgt in alle talen over de negatieve. Hoe kan men een globaal oordeel vellen zonder cijfers over bijvoorbeeld veiligheid, netheid, impact op de omzet van de handelaars en horeca, de evaluatie van fietsers, bedrijven en werkgevers, het openbaar vervoer of de verkeersblokkades binnen de vijfhoek?", vraagt hij zich af.
Johan Van den Driessche benadrukt dat hij voorstander is van een verkeersvrij centrum. "De bedoeling van zo'n ingreep moet echter zijn dat het een stad leefbaarder maakt. Vandaag is dat eerder het omgekeerde. Met het huidig mobiliteitsplan kiest de stad Brussel voor georganiseerde chaos waardoor onze stad meer en meer op een verkeersmuizenval begint te lijken", vindt de N-VA'er.
De vastgestelde daling van de verkeersstroom in het centrum is voor Van den Driessche eerder negatief: "Het centrum is ontzettend moeilijk bereikbaar waardoor het wordt vermeden. Met alle negatieve gevolgen van dien op bijvoorbeeld de omzet van de handelaars." Hij vindt het ook onlogisch om de verkeersstromen af te leiden van de grote lanen naar de kleinere straten waar ook scholen en ziekenhuizen liggen. Die verkeersstromen lopen regelmatig vast omdat de straten te smal zijn. Verkeerd geparkeerde voertuigen blokkeren hierdoor bussen en dergelijke, maar bijvoorbeeld ook hulpdiensten. "Dit vermindert niet enkel de leefbaarheid, maar is gewoonweg gevaarlijk", zegt Van den Driessche. Bovendien trekt hij in twijfel of er wel echt geluisterd is naar de inwoners. Zo verliep de wijkvergadering van de Sint-Jacobswijk bijzonder rumoerig omdat de inwoners gewoon geen antwoorden kregen.
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel

Maandag 03 Maart 2025
Welke aansprakelijkheid bij een ongeval op privéterrein?Wie is er aansprakelijk bij een ongeval op een privéterrein of parkeerplaats ? Intolaw bespreekt de definitie van de “openbare weg” om de verantwoordelijkheden bij dit soort ongevallen te bepalen. Heeft u behoefte aan professioneel juridisch advies voor de behandeling van uw gerechtelijk dossier? Neem contact op met Intolaw.
Lees meer
Maandag 03 Maart 2025
Opschorting van de uitspraak in België: principe en modaliteitenDe opschorting van de uitspraak, die niet verward dient te worden met de opschorting van de rijbewijsintrekking, is een coulancemaatregel die veel beklaagden wensen te verkrijgen. Maar wat is de oorsprong ervan ? Wat zijn de toepassingsvoorwaarden ? Zijn er verschillende modaliteiten ? En wat gebeurt er zodra de opschorting is verkregen ? Intolaw vat samen wat u moet weten over de opschorting van de uitspraak in België.
Lees meer
De technische keuring is een essentieel onderdeel van verkeersveiligheid. Maar mag een voertuig zonder geldige keuring nog steeds in het verkeer worden gebracht, bijvoorbeeld als de keuring is verlopen? Laten we deze stelling onderzoeken.
Lees meer