Brusselse staatssecretaris onderzoekt aankoop van Lidar-flitspalen
Vrijdag 17 April 2015
Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) is van plan om semi-mobiele Lidar-camera's aan te kopen. In Brussel wordt sinds juni 2013 een gehuurd exemplaar ingezet en dat heeft een positief effect gehad op de aanpak van onaangepaste snelheid, zo meldde Debaets in een persbericht.
Lidar-camera's kunnen verplaatst worden tussen risicolocaties op de weg. Het verrassingseffect is dus groter dan bij vaste flitspalen en zet automobilisten er meer toe aan om op hun snelheid te letten. Dat werd ook door anonieme patrouilles vastgesteld. Ook in tunnels en bij wegenwerken zorgt deze onbemande flitspaal voor een betere verkeersveiligheid. "Ik onderzoek dan ook de mogelijkheid om in de toekomst meerdere Lidars permanent ter beschikking te stellen van de politie.", aldus Debaets. Nu huurt men de Lidar voor een kostprijs van 100.000 euro per jaar, maar de staatssecretaris overweegt deze toestellen aan te schaffen met de opbrengsten van het gewestelijk fonds voor verkeersveiligheid. In dit fonds worden de opbrengsten van boetes van snelheidsovertredingen gestort.
Tussen juni 2013 en oktober 2014 werden meer dan 52.000 bestuurders beboet op basis van controles van de Lidar. Dat is 0,57 procent van het totale aantal gecontroleerde voertuigen.
Bron: BELGA
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer