Brusselse regering verlaagt snelheid in Leopold II-tunnel en plant trajectcontroles

 Brusselse regering verlaagt snelheid in Leopold II-tunnel en plant trajectcontroles

De Brusselse regering verlaagt de maximum toegelaten snelheid in de Leopold II-tunnel van 70 km/u naar 50 km/u en plant trajectcontroles om die snelheidsbeperking te doen naleven. Dat melden minister van Mobiliteit Pascal Smet en staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets. De beslissingen komen er na een aantal incidenten in de tunnel en nadat de politie vaststelde dat de maximumsnelheid met de regelmaat van de klok overschreden werd.

Eerder dit jaar vonden er in de tunnel enkele verkeersongevallen en andere incidenten plaats. Naar aanleiding daarvan gaf minister Smet de opdracht om een grondige veiligheidscontrole te doen van de tunnel, waaruit bleek dat een grondige renovatie zich opdringt. In afwachting van die renovatie werden al een aantal onderhoudswerken uitgevoerd. Zo werden de plafonds minutieus geïnspecteerd en waar nodig hersteld en werden de nooduitgangen beter zichtbaar gemaakt. Nu komt er dus ook een verlaging van de maximum toegelaten snelheid.

"Regelmatig stelt de politie vast dat er veel te snel gereden wordt in de tunnel, met alle risico's vandien", zegt minister Smet. "Om de veiligheid te garanderen, wordt de snelheid beperkt. De snelheid verminderen, dat is immers ook de kans op ongevallen verminderen."

Vandaag nog plaatsen de diensten van Brussel Mobiliteit de aangepaste verkeersborden met de snelheidsbeperking tot 50 km/u vandaag in de tunnel. De Brusselse regering is ook vastbesloten om de snelheidsbeperking te doen naleven. Daarom neemt staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets het initiatief voor een pilootproject met trajectcontrole in de Leopold II-tunnel. "Bij trajectcontroles wordt de gemiddelde snelheid tussen twee punten gemeten", verduidelijkt Debaets. "Niet alleen vinden automobilisten dat redelijker, tegelijk leidt zo'n trajectcontrole ook tot minder ongevallen."

BRUSSEL 03/04 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u