Brusselse regering verlaagt snelheid in Leopold II-tunnel en plant trajectcontroles

 Brusselse regering verlaagt snelheid in Leopold II-tunnel en plant trajectcontroles

De Brusselse regering verlaagt de maximum toegelaten snelheid in de Leopold II-tunnel van 70 km/u naar 50 km/u en plant trajectcontroles om die snelheidsbeperking te doen naleven. Dat melden minister van Mobiliteit Pascal Smet en staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets. De beslissingen komen er na een aantal incidenten in de tunnel en nadat de politie vaststelde dat de maximumsnelheid met de regelmaat van de klok overschreden werd.

Eerder dit jaar vonden er in de tunnel enkele verkeersongevallen en andere incidenten plaats. Naar aanleiding daarvan gaf minister Smet de opdracht om een grondige veiligheidscontrole te doen van de tunnel, waaruit bleek dat een grondige renovatie zich opdringt. In afwachting van die renovatie werden al een aantal onderhoudswerken uitgevoerd. Zo werden de plafonds minutieus geïnspecteerd en waar nodig hersteld en werden de nooduitgangen beter zichtbaar gemaakt. Nu komt er dus ook een verlaging van de maximum toegelaten snelheid.

"Regelmatig stelt de politie vast dat er veel te snel gereden wordt in de tunnel, met alle risico's vandien", zegt minister Smet. "Om de veiligheid te garanderen, wordt de snelheid beperkt. De snelheid verminderen, dat is immers ook de kans op ongevallen verminderen."

Vandaag nog plaatsen de diensten van Brussel Mobiliteit de aangepaste verkeersborden met de snelheidsbeperking tot 50 km/u vandaag in de tunnel. De Brusselse regering is ook vastbesloten om de snelheidsbeperking te doen naleven. Daarom neemt staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets het initiatief voor een pilootproject met trajectcontrole in de Leopold II-tunnel. "Bij trajectcontroles wordt de gemiddelde snelheid tussen twee punten gemeten", verduidelijkt Debaets. "Niet alleen vinden automobilisten dat redelijker, tegelijk leidt zo'n trajectcontrole ook tot minder ongevallen."

BRUSSEL 03/04 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Schade door slecht wegdek?

Schade door slecht wegdek?

De slechte staat van de wegen in België is een feit dat niet ontkent kan worden. En niet alleen de wegen maar ook de fietspaden of voetpaden laten te wensen over. Wat kan u doen wanneer u schade geleden heeft ten gevolge van de slechte staat van de weg?

Lees meer
 Medische en psychologische herstelproeven

Medische en psychologische herstelproeven

Bij zware overtredingen zoals dronkenschap en rijden onder invloed van drugs of bij recidive wordt er door de rechtbank medische en/of psychologische testen opgelegd. U dient te slagen voor deze herstelproeven om uw rijbewijs terug te krijgen.

Lees meer
 GSM achter het stuur wordt strenger bestraft

Dinsdag 14 December 2021

GSM achter het stuur wordt strenger bestraft

Kamerleden Jef Van den Bergh (CD&V) en Joris Vandenbroucke (Vooruit) hebben een wetsvoorstel ingediend waardoor het gebruik van een smartphone achter het stuur strenger wordt bestraft. Vanaf volgend jaar wordt deze overtreding beschouwd als een overtreding van de derde graad. Een direct gevolg daarvan is dat de boete verhoogd wordt van 116 euro naar 174 euro.

Lees meer
close menu 1u