Brusselse regering verlaagt snelheid in Leopold II-tunnel en plant trajectcontroles

 Brusselse regering verlaagt snelheid in Leopold II-tunnel en plant trajectcontroles

De Brusselse regering verlaagt de maximum toegelaten snelheid in de Leopold II-tunnel van 70 km/u naar 50 km/u en plant trajectcontroles om die snelheidsbeperking te doen naleven. Dat melden minister van Mobiliteit Pascal Smet en staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets. De beslissingen komen er na een aantal incidenten in de tunnel en nadat de politie vaststelde dat de maximumsnelheid met de regelmaat van de klok overschreden werd.

Eerder dit jaar vonden er in de tunnel enkele verkeersongevallen en andere incidenten plaats. Naar aanleiding daarvan gaf minister Smet de opdracht om een grondige veiligheidscontrole te doen van de tunnel, waaruit bleek dat een grondige renovatie zich opdringt. In afwachting van die renovatie werden al een aantal onderhoudswerken uitgevoerd. Zo werden de plafonds minutieus geïnspecteerd en waar nodig hersteld en werden de nooduitgangen beter zichtbaar gemaakt. Nu komt er dus ook een verlaging van de maximum toegelaten snelheid.

"Regelmatig stelt de politie vast dat er veel te snel gereden wordt in de tunnel, met alle risico's vandien", zegt minister Smet. "Om de veiligheid te garanderen, wordt de snelheid beperkt. De snelheid verminderen, dat is immers ook de kans op ongevallen verminderen."

Vandaag nog plaatsen de diensten van Brussel Mobiliteit de aangepaste verkeersborden met de snelheidsbeperking tot 50 km/u vandaag in de tunnel. De Brusselse regering is ook vastbesloten om de snelheidsbeperking te doen naleven. Daarom neemt staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets het initiatief voor een pilootproject met trajectcontrole in de Leopold II-tunnel. "Bij trajectcontroles wordt de gemiddelde snelheid tussen twee punten gemeten", verduidelijkt Debaets. "Niet alleen vinden automobilisten dat redelijker, tegelijk leidt zo'n trajectcontrole ook tot minder ongevallen."

BRUSSEL 03/04 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Donderdag 19 Augustus 2021

Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Rijden onder invloed van alcohol is uiteraard een strafbaar feit. Maar wat zijn de verschillende gevolgen van rijden onder invloed in België? In dit artikel legt Intolaw de belangrijkste begrippen uit, de mogelijke tests en analyses in België, alsook de belangrijkste gevolgen en mogelijke sancties in geval van een bewezen hoog alcoholgehalte.

Lees meer
 Hoe flitst een flitspaal?

Dinsdag 17 Augustus 2021

Hoe flitst een flitspaal?

Rijd je sneller dan toegelaten of door het rood licht, dan heb je mogelijks al kennisgemaakt met de werking van een flitspaal. Maar weet je hoe een flitspaal eigenlijk werkt? Met andere woorden: hoe flitst een flitspaal? Daarnaast bekijken we ook de verschillende soorten flitspalen en hoeveel flitspalen er in België staan.

Lees meer
 Hoe betaal ik een verkeersboete?

Maandag 16 Augustus 2021

Hoe betaal ik een verkeersboete?

Onlangs een verkeersboete in de bus ontvangen? In dit document overlopen we de verschillende mogelijkheden om deze verkeersboete te betalen, de boete te betwisten of een ongeldige betaling te corrigeren. Heeft u na het lezen van dit artikel toch nog vragen? Contacteer dan gerust de experten van Intolaw om gratis advies te vragen en een antwoord op uw vragen te krijgen.

Lees meer
close menu 1u