Brusselse regering verlaagt snelheid in Leopold II-tunnel en plant trajectcontroles

 Brusselse regering verlaagt snelheid in Leopold II-tunnel en plant trajectcontroles

De Brusselse regering verlaagt de maximum toegelaten snelheid in de Leopold II-tunnel van 70 km/u naar 50 km/u en plant trajectcontroles om die snelheidsbeperking te doen naleven. Dat melden minister van Mobiliteit Pascal Smet en staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets. De beslissingen komen er na een aantal incidenten in de tunnel en nadat de politie vaststelde dat de maximumsnelheid met de regelmaat van de klok overschreden werd.

Eerder dit jaar vonden er in de tunnel enkele verkeersongevallen en andere incidenten plaats. Naar aanleiding daarvan gaf minister Smet de opdracht om een grondige veiligheidscontrole te doen van de tunnel, waaruit bleek dat een grondige renovatie zich opdringt. In afwachting van die renovatie werden al een aantal onderhoudswerken uitgevoerd. Zo werden de plafonds minutieus geïnspecteerd en waar nodig hersteld en werden de nooduitgangen beter zichtbaar gemaakt. Nu komt er dus ook een verlaging van de maximum toegelaten snelheid.

"Regelmatig stelt de politie vast dat er veel te snel gereden wordt in de tunnel, met alle risico's vandien", zegt minister Smet. "Om de veiligheid te garanderen, wordt de snelheid beperkt. De snelheid verminderen, dat is immers ook de kans op ongevallen verminderen."

Vandaag nog plaatsen de diensten van Brussel Mobiliteit de aangepaste verkeersborden met de snelheidsbeperking tot 50 km/u vandaag in de tunnel. De Brusselse regering is ook vastbesloten om de snelheidsbeperking te doen naleven. Daarom neemt staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets het initiatief voor een pilootproject met trajectcontrole in de Leopold II-tunnel. "Bij trajectcontroles wordt de gemiddelde snelheid tussen twee punten gemeten", verduidelijkt Debaets. "Niet alleen vinden automobilisten dat redelijker, tegelijk leidt zo'n trajectcontrole ook tot minder ongevallen."

BRUSSEL 03/04 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Action récursoire d’une assurance après un accident

Donderdag 24 Juni 2021

Action récursoire d’une assurance après un accident

Après un accident où un assuré est reconnu fautif et sous l’influence de l’alcool notamment, l’assurance dispose d’un droit de recours, également appelé action récursoire. Intolaw explique dans cet article ce qu’il faut savoir sur cette action, les notions principales liées au recours, ainsi que les réflexes à avoir dans pareille situation.

Lees meer
 Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Maandag 21 Juni 2021

Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Huidig minister van Justitie Vincent van Quickenborne kondigde recent enkele maatregelen aan om de verkeersveiligheid te verhogen en hardrijders aan te pakken. Meer concreet zullen de correctiemarges die het openbaar ministerie toepast op snelheidsovertredingen worden weggewerkt. Maar wat wil dit nu concreet zeggen? En welke gevolgen heeft dit voor personen die te snel rijden?

Lees meer
 Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Dinsdag 15 Juni 2021

Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Als men Duitsland zegt, zal één van de eerste dingen waaraan je denkt de Duitse Autobahn zijn. Het ontbreken van een snelheidslimiet op bepaalde delen van de Duitse wegen spreekt menig vakantieganger en autoliefhebber aan. Maar laat je zeker niet vangen, ook in Duitsland zijn de gevolgen voor een snelheidsovertreding niet te onderschatten.

Lees meer
close menu