BOB-campagne - "Gewesten moeten handen in elkaar slaan"
Donderdag 19 Maart 2015
Sp.a-parlementsleden Joris Vandenbroucke en Karin Temmerman roepen Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op om samen met zijn collega's van de andere gewesten te verzekeren dat de traditie van een jaarlijkse, nationale BOB-campagne wordt verdergezet. Ze reageren daarmee op berichten zaterdag in de media.
Daaruit bleek dat na 20 jaar mogelijk het einde dreigt van de BOB-campagnes, die door het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) zijn bedacht tegen rijden onder invloed. Aanleiding is de verplaatsing van de mediacampagnes van het federale naar het Vlaamse niveau, waar minister Weyts verkoos met een aanbesteding te werken. Het BIVV stelde dat het eigenaar is van het merk. Het deed een voorstel, maar kreeg naar eigen zeggen nog geen antwoord.
"Alcohol is een van de grootste killers in het verkeer. Dat is zo in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. De drie gewesten staan voor dezelfde, levensbelangrijke uitdaging om de verkeersveiligheid te verbeteren en er ligt een campagne voor het grijpen die zijn effectiviteit al ruim twintig jaar bewezen heeft. Dan ga je toch niet elk apart nog eens het warm water uitvinden? Sla dus de handen in elkaar en zorg ervoor dat BOB zijn werk kan blijven doen", aldus de sp.a'ers.
BRUSSEL 14/03 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer