Binnenkort mag ook administratief politiepersoneel pv's opstellen

 Binnenkort mag ook administratief politiepersoneel pv's opstellen

Om meer politiemensen op straat te krijgen, zullen binnenkort ook administratieve politiemedewerkers processen-verbaal kunnen opstellen om verkeersovertredingen af te handelen. Dat staat in het tweede potpourri-wetsontwerp van minister van Justitie Koen Geens (CD&V) waarover de Kamer volgende week stemt. Zijn kabinet bevestigt het bericht over het voorstel dat vrijdag in Het Laatste Nieuws en De Morgen staat.

Als het voorstel wordt goedgekeurd, kunnen de leden van het administratief en logistiek kader van de federale politie binnenkort de bevoegdheid van agent van gerechtelijke politie krijgen en zullen ze wettelijk in staat zijn om een pv op te stellen. "Het gaat niet om een algemene vaststellingsbevoegdheid voor misdrijven," benadrukt het kabinet-Geens, "de administratieve politiemedewerkers zullen enkel de mogelijkheid krijgen om verkeersvaststellingen te doen die gesteund zijn op materiële bewijsmiddelen die door bemande of onbemande automatisch werkende toestellen worden opgeleverd." Het gaat bijvoorbeeld om snelheidsovertredingen die vastgelegd worden door onbemande camera's, trajectcontroles en roodlichtcamera's.

Geens benadrukt dat hij met zijn voorstel tegemoetkomt aan een vraag van de politiediensten zelf. "Reeds jaren zijn ze vragende partij om de administratieve medewerkers binnen de federale en lokale verkeersverwerkingscentra deze bevoegdheid te geven zodat ze niet enkel en alleen de administratie rond verzending en opvolging kunnen doen, maar ook ingeschakeld kunnen worden in het ganse proces van vaststelling en afhandeling van een verkeersinbreuk." Door alle 'backoffice-activiteiten' voor verkeersinbreuken zo veel mogelijk door administratieve medewerkers te laten uitvoeren, moeten meer politiemensen de straat op kunnen.

De tweede potpourri-wet werd dinsdag goedgekeurd in de Kamercommissie Justitie. Het wetsontwerp voert een aantal hervormingen door voornamelijk in het strafrecht en de strafvordering en biedt onder meer de mogelijkheid om alle misdaden te correctionaliseren. Dat moet het aantal assisenprocessen fors doen teruglopen.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u