Binnen drie jaar eerste zelfrijdende Lijn-bus

 Binnen drie jaar eerste zelfrijdende Lijn-bus

In 2018 zet De Lijn een eerste zelfrijdende bus in, op een parcours rond de luchthaven van Zaventem. Het gaat om een proefproject, waarmee de openbaarvervoermaatschappij wil vermijden dat de autosector een kapitale voorsprong neemt.

Minister van Mobiliteit Ben Weyts aast al langer op een project met zelfrijdende voertuigen in Vlaanderen. Dat werd gevonden rond de luchthaven, waar veel verkeer is op private wegen tussen de parkings, de bedrijven en het hoofdgebouw. Omdat het sensu stricto niet om openbare weg gaat, is er geen aanpassing van de wetgeving nodig.

In 2018 moeten de zelfrijdende bussen rond de klok een traject van 5 kilometer bedienen. "De bedoeling is om elk uur zo'n 250 reizigers te vervoeren aan een snelheid van 15 tot 20 kilometer per uur, tussen de personeelsparking, de parkings in de cargozone en de bedrijven op de luchthaven", zegt Roger Kesteloot, topman van De Lijn. De bus zal niet over een eigen bedding rijden en dus deelnemen aan het reguliere verkeer.

De voorbereiding kost 360.000 euro, een bedrag dat voor de helft door De Lijn en voor de helft door de luchthaven wordt gedragen. Na de zomer wordt een lastenboek voor de constructeur van het voertuig opgemaakt, waarna bedrijven zich kunnen inschrijven voor de aanbesteding. "Het zou positief zijn als de Vlaamse industrie interesse toont", zegt Kesteloot. Daarbij wordt in de eerste plaats naar Van Hool gekeken, maar de specialist uit Lier moet zich nog over het dossier buigen.

Kesteloot benadrukt dat het niet de bedoeling is buschauffeurs te vervangen en banen te schrappen. "Dit moet een aanvullend aanbod worden, in situaties waar dat anders onbetaalbaar zou zijn."

Ben Weyts is tevreden dat er snel een project komt. "Het is belangrijk dat we het voortouw nemen, dat we de bus kunnen positioneren als modern vervoersmiddel", zegt hij. "Dit wordt een ervaring die de toeristen op Zaventem zal bijblijven."

Tegelijk werkt de minister, samen met zijn federale ambtgenoot Jacqueline Galant, aan een aanpassing van de wetgeving waardoor zelfrijdende voertuigen op de openbare weg worden toegelaten, maar dat is een werk van lange adem. Nu vereist de wet immers dat in elk voertuig een bestuurder aanwezig is. "De snelste oplossing is wellicht de interpretatie van het woord bestuurder verbreden, waardoor dat ook bijvoorbeeld een computer kan betekenen", zegt de N-VA'er. Daarvoor zou een aanvullend protocol bij de Conventie van Wenen moeten worden opgesteld, wat in een Europese context moet gebeuren.

ZAVENTEM 23/04 (BELGA)


Actueel

 Staking van magistraten in België: een ongeziene mobilisatie tegen de gerechtelijke hervorming

Staking van magistraten in België: een ongeziene mobilisatie tegen de gerechtelijke hervorming

Sinds begin 2025 bevindt het Belgische gerechtelijk systeem zich in een ongekende crisis. De hervormingen die de federale regering, onder leiding van minister van Justitie Paul Van Tigchelt (Open VLD), heeft voorgesteld—met name op het gebied van het beheer van rechtbanken en de pensioenen van magistraten—hebben geleid tot aanzienlijke onrust binnen de magistratuur. Deze maatregelen worden gezien als een inbreuk op de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht en de kwaliteit van de rechtspraak, wat heeft geleid tot een ongekende mobilisatie van rechters, parketmagistraten en griffiers in het hele land.

Lees meer
 Welke aansprakelijkheid bij een ongeval op privéterrein?

Maandag 03 Maart 2025

Welke aansprakelijkheid bij een ongeval op privéterrein?

Wie is er aansprakelijk bij een ongeval op een privéterrein of parkeerplaats ? Intolaw bespreekt de definitie van de “openbare weg” om de verantwoordelijkheden bij dit soort ongevallen te bepalen. Heeft u behoefte aan professioneel juridisch advies voor de behandeling van uw gerechtelijk dossier? Neem contact op met Intolaw.

Lees meer
 Opschorting van de uitspraak in België: principe en modaliteiten

Maandag 03 Maart 2025

Opschorting van de uitspraak in België: principe en modaliteiten

De opschorting van de uitspraak, die niet verward dient te worden met de opschorting van de rijbewijsintrekking, is een coulancemaatregel die veel beklaagden wensen te verkrijgen. Maar wat is de oorsprong ervan ? Wat zijn de toepassingsvoorwaarden ? Zijn er verschillende modaliteiten ? En wat gebeurt er zodra de opschorting is verkregen ? Intolaw vat samen wat u moet weten over de opschorting van de uitspraak in België.

Lees meer
close menu 1u