Belgen willen verkeersveiligheid verhogen met eenvoudigere wegcode en nieuwe technologieën

 Belgen willen verkeersveiligheid verhogen met eenvoudigere wegcode en nieuwe technologieën

Een vereenvoudiging van de wegcode en het gebruik van nieuwe technologieën, bijvoorbeeld de installatie van een zwarte doos, kunnen mee bijdragen tot een terugdringing van het aantal verkeersdoden. Dat werd gezegd tijdens debatavonden die het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) heeft georganiseerd naar aanleiding van de oproep van minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR).

Galant lanceerde een maand geleden een oproep, waarin ze burgers vroeg ideeën voor een betere verkeersveiligheid te formuleren. Uiteindelijk hebben bijna 7.000 mensen daar gehoor aan gegeven, een deel van hen werd uitgenodigd op de debatavonden bij het BIVV.

Tijdens die debatten bleken veel mensen gewonnen te zijn voor het gebruik van nieuwe technologieën. Zo wordt er onder meer gedacht aan de installatie van een soort van zwarte doos in elke wagen, om het rijgedrag te registreren. Ook technologieën die het de bestuurder makkelijker maken, zoals automatische remsystemen en parkeersensoren, kennen heel wat voorstanders.

Verder wordt gepleit voor een vereenvoudiging van de wegcode. De deelnemers aan de debatten pleiten ervoor de tekst beter te structureren en formuleren, zodat die leesbaar is voor iedereen. Een inhoudelijke aanpassing van de wegcode wordt niet nodig geacht.

Tot slot wordt er gepleit voor een verhoging van het aantal controles en voor een efficiëntere strafuitvoering. Ook hier kunnen technologische hulpmiddelen, zoals een alcoholslot, een rol spelen, zo klinkt het. Er wordt wel benadrukt dat geen enkele van die maatregelen zin zal hebben zolang weggebruikers zich roekeloos blijven gedragen.

De conclusies van de debatten vormen de basis van de Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid, die op 15 december plaatsvindt. Het is de bedoeling dat er die dag nieuwe maatregelen worden aangekondigd.

BRUSSEL 22/11 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u