Belg is verdeeld over rijbewijs met punten
Donderdag 07 Januari 2016

Uit de resultaten van de vierde Nationale VerkeersONveiligheidsenquête van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) blijkt dat de Belg een verdeelde mening heeft over de invoering van een rijbewijs met punten: een kleine 46 procent is voor, 42 procent is tegen. Ongeveer 8 op de 10 Belgen zijn voorstander van een nultolerantie voor alcohol bij onervaren bestuurders, maar voor een veralgemening tot alle automobilisten bestaat er geen draagvlak.
In de Nationale VerkeersONveiligheidsenquête onderzoekt het BIVV het weggedrag en (on)veiligheidsgevoel van de Belg. Daarvoor bevroeg men 5.000 weggebruikers, voor het eerst ook uit onze buurlanden Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. De resultaten werden bekendgemaakt door federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR), die meteen ook een ontnuchterend cijfer meegaf. "In 2015 vielen er ongeveer 755 doden op de weg. Dat is een verhoging van 4 procent in vergelijking met vorig jaar, maar het zijn er vooral veel te veel. De doelstelling is om tegen 2020 het aantal verkeersdoden terug te dringen tot 420. Maar om die doelstelling te halen zijn er nog grote inspanningen nodig."
Van alle weggebruikers voelen tweewielers zich het meest onveilig op de Belgische wegen. Het gaat daarbij in de eerste plaats om de brom- en motorfietsers, gevolgd door de fietsers. Het valt op dat Belgen, vaker dan hun buren, aangeven geconfronteerd te worden met onhoffelijk gedrag en onoplettende bestuurders. "De respondenten uit alle landen zeggen de afgelopen 10 jaar een toename te hebben gezien van mensen die afgeleid zijn achter het stuur. Het gebruik van de gsm, gps en de nieuwe technologie in de wagen zorgen ervoor dat men meer is afgeleid. Daardoor voelen mensen zich onveiliger in het verkeer, en tegelijkertijd geven Belgen het ook aan als oorzaak van ongevallen.", zo verklaart Karin Genoe, gedelegeerd bestuurder van de BIVV.
Volgens de Belg zijn overdreven snelheid en alcohol de belangrijkste oorzaken van ongevallen. De top 5 wordt verder aangevuld door verstrooidheid, drugs en agressiviteit. Ook halen Belgen meer dan hun buren het slechte onderhoud van de wegen aan als oorzaak van ongevallen. En hoewel de gevaren bekend zijn, betekent het niet dat weggebruikers geen risicogedrag vertonen. Bijna 20 procent van de respondenten geeft toe de voorbije 30 dagen een of meerdere keren onder invloed van alcohol achter het stuur te hebben gezeten. "80 procent van de Belgen vindt nultolerantie voor beginnende bestuurders wenselijk, maar van een veralgemeende nultolerantie is slechts 1 op de 8 Belgen voorstander.", aldus Genoe.
Bron: BELGA
Bereken uw boete
Actueel

Kreeg je in Spanje een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je je boete veilig bekijkt, betaalt of betwist, wat de termijnen zijn (waaronder de 50% korting bij snelle betaling), hoe je een bestuurder kunt aanwijzen, wat er geldt bij een huurauto en waarom je best niet reageert op sms’jes over “openstaande boetes”.
Lees meer
Rijd je in Oostenrijk en krijg je een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je je boete bekijkt, veilig betaalt of betwist, welke termijnen gelden, wat de tol-/vignetregels betekenen (incl. vervangtol) en wat er gebeurt als je niet reageert. Waar nuttig verwijzen we naar officiële bronnen.
Lees meer
Rijd je in Noorwegen en krijg je een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je de boete bekijkt, veilig betaalt of betwist, wat de termijnen zijn, hoe camera’s (ATK/fotoboks) werken, wanneer je strafpunten krijgt en wat er gebeurt als je niets doet. De info baseert zich op de Noorse politie, Riksadvokaten, Lovdata en de Noorse belastingdienst (inning).
Lees meer