Autosalon - Regering wil tests van zelfrijdende auto's toelaten op de weg
Woensdag 13 Januari 2016
Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant werkt momenteel aan een "code of practices" naar Engels model. Het gaat om het opstellen van procedures die gevolgd moeten worden bij tests met zelfrijdende wagens op de Belgische wegen. "Dit moet voor de sector een aanmoediging zijn om verder te gaan binnen dit domein", aldus premier Charles Michel woensdagochtend tijdens de opening van het autosalon van Brussel.
Want zelfrijdende wagens roepen de nodige vragen op, zowel op juridisch als op filosofisch gebied. "Wie zal bij deze nieuwe systemen verantwoordelijk gesteld worden bij een ongeval? De bestuurder of de autoconstructeur?", aldus Michel. "Dit kan voor een revolutie zorgen in het verzekeringsrecht. Daarnaast stelt zich ook een filosofische vraag over het verlies aan keuze en aan vrijheid."
Michel gaf ook aan dat de regering momenteel werkt aan een wetsontwerp rond de samenwerking van het federale niveau en de regio's aan de ontplooiing van een Intelligent Transportsysteem (ITS).
Het autosalon van Brussel staat dit jaar in het teken van connectiviteit. Salonorganisator Febiac hoopt voor dit "groot" salon opnieuw een half miljoen bezoekers aan te trekken.
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer