Antwerpen werkt aan nieuwe campagne en actieplan rond verkeersveiligheid

 Antwerpen werkt aan nieuwe campagne en actieplan rond verkeersveiligheid

Het Antwerpse stadsbestuur start nog dit jaar met een bijkomend actieplan om de verkeersveiligheid in de Scheldestad te verbeteren. Interventieploegen van de lokale politie zullen specifieker werken rond het aan banden leggen van gevaarlijk rijgedrag, een pak meer wijken worden zone 30, er komen lessen verkeerseducatie met de focus op fietsvaardigheid voor alle schoolkinderen en in het najaar lanceert de stad een nieuwe sensibiliseringscampagne die de opvolger moet worden van klassieke slogans als "Graag traag" en "Merci om trager te rijden".

Volgens het stadsbestuur wordt de nieuwe verkeersveiligheidscampagne "een interactieve campagne die alle leeftijdsgroepen spelenderwijs kan sensibiliseren". De campagne zal het "correct en verantwoordelijk gedrag" in het verkeer moeten stimuleren en zal gericht zijn op alle weggebruikers. Ook zwakke weggebruikers moeten immers geresponsabiliseerd worden, luidt het. Wie toch nog verkeersonveilig gedrag vertoont, zal zwaarder worden gestraft. Volgens burgemeester Bart De Wever kan dat dankzij de Antwerpse politiehervorming die meer agenten op straat brengt. Probleemassen, zoals de Turnhoutsebaan, krijgen daarbij extra aandacht. Bovendien zou de pakkans voor foutparkeerders toegenomen moeten zijn, nu naast de politie ook parkeerwachters GAS-boetes kunnen uitschrijven.

Een uitbreiding in fases van het aantal zones 30, beginnend dit najaar met de omgeving van het Centraal Station en de wijken Antwerpen-Noord, moet tegen 2018 meer dan 90 procent van de stad zone 30 maken. De weginfrastructuur zal indien nodig aangepast worden om de juiste maximumsnelheid af te dwingen. Daarnaast komen er ook meer veilige wandel- en fietstrajecten door de stad. Volgens De Wever zijn deze inspanningen nodig om het aantal verkeersongevallen in Antwerpen "structureel naar beneden te krijgen". Vorig jaar vielen er in de stad nog 20 verkeersdoden.

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u