Al bijna 60.000 boetes aan werken E40
Zaterdag 11 Juli 2015
In amper twee weken tijd zijn 58.264 bestuurders tegen de lamp gelopen aan de wegenwerken op de E40 richting Gent, tussen Erpe-Mere, Wetteren en Zwijnaarde, dat berichten verschillende media. Voor middernacht reed gemiddeld elke zes seconden een wagen te snel.
Omwille van de werkzaamheden en de versmalde rijstroken mag je aan de werken maximaal 70 kilometer per uur rijden, en daar is de trajectcontrole ook op ingesteld. Maar de chauffeurs lijken die snelheidsbeperking massaal aan hun laars te lappen. Op een gewone dag worden er zo'n 500 wagens betrapt op overdreven snelheid, nu zijn dat er dagelijks meer dan 4.000.
Tijdens de hittegolf werd het systeem dan nog eens uitgeschakeld, omdat het oververhit raakte. Al die boetes gaan deze week de deur uit. Ruw geschat moeten die de overheid zo'n 4,5 miljoen euro opleveren. Van 50 euro voor wie een beetje te snel reed tot 100 euro voor anderen. Enkele bestuurders haalden maar liefst 140 kilometer per uur.
Ter vergelijking: de totale kostprijs van de werken is 5,5 miljoen euro. Dat betekent dat de overheid de investering al bijna terugverdiend heeft, tenminste mocht het boetegeld naar de Vlaamse overheid terugvloeien.
BRUSSEL 09/07 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer