Adviesraden niet mals voor hervorming Vlaamse verkeersfiscaliteit

  Adviesraden niet mals voor hervorming Vlaamse verkeersfiscaliteit

Na de Inspectie Financiën tonen ook enkele adviesraden zich erg kritisch over de manier waarop de Vlaamse regering de verkeersfiscaliteit hervormt. Dat blijkt uit adviezen die Belga kon inkijken. Zowel de Milieu- en Natuurraad (Minaraad) als de Mobiliteitsraad van Vlaanderen (MORA) hebben kritiek op de snelheid en het gebrek aan onderbouwing van de hervorming. Vooral de Minaraad heeft ook inhoudelijke bezwaren. De raad heeft het moeilijk met de voordelen voor aardgasvoertuigen en plugin-hybrides. Met het bevoordelen van voertuigen die rijden op een fossiele brandstof als aardgas creëert de overheid "verwarring over het begrip 'schone voertuigen'", luidt het.

Vrijdag zette de Vlaamse regering definitief het licht op groen voor de hervorming van de verkeersfiscaliteit. Zowel de eenmalige belasting bij de aankoop van een wagen (BIV of Belasting op Inverkeerstelling) als de jaarlijkse verkeersbelasting worden aangepast om mensen aan te sporen te kiezen voor milieuvriendelijke wagens.

Maar na een eerder kritisch advies van de Inspectie Financiën plaatsen nu ook twee adviesraden duidelijke kanttekeningen. In hun spoedadviezen nemen de Minaraad en de MORA de snelheid en gebrek aan onderbouwing op de korrel. "Door de afwezigheid van een uitgebreide effectensimulatie en door de afwezigheid van een overzicht van technologische innovaties is het moeilijk om goed onderbouwde uitspraken doen over de performantie van de hervormde BIV", schrijft de Minaraad.

Inhoudelijk betreuren beide adviesraden dat de leasewagens (nog) niet mee in de hervorming zitten en dringen ze aan op het nodige samenwerkingsakkoord met de andere regio's.

Dat aardgasvoertuigen en plugin hybrides vrijstellingen genieten, betreurt de Minaraad "sterk". Die voertuigen genieten door hun lagere CO2-uitstoot nu al van een lagere BIV en verkeersbelasting. Maar door ze helemaal vrij te stellen "creëert de overheid de situatie waarin voertuigen op aardgas of hybride aandrijving met een hogere CO2-uitstoot en gelijke luchtvervuilende emissies minder belastingen verschuldigd zijn dan zuinige benzinewagens. Daarvoor valt geen goede reden te geven", stelt de Minaraad.

Volgens de raad creëert de overheid daarmee zelfs een "achterpoort waarbij voertuigen met hoge CO2-emissies zoals bepaalde SUV's, door het inbouwen van een kleine elektromotor of aardgastank, de hogere belastingen kunnen omzeilen". In Nederland heeft een gelijkaardige trend "de belastingbetaler handenvol geld gekost".

De Minaraad vindt ook dat de overheid "verwarring creëert" rond het begrip 'schone voertuigen' door voertuigen op gas zo te bevoordelen. "Voertuigen op gas rijden nog steeds op fossiele brandstoffen, hebben slechts een beperkt milieuvoordeel, dat ook slechts een beperkte steun rechtvaardigt, die trouwens al in de berekeningswijze van de BIV/verkeersbelastingen vervat zit".

Ook de MORA heeft vragen bij de vrijstellingen voor aardgasvoertuigen en voor plugin hybride voertuigen. Vooral het feit dat die voertuigen noch op bezit, noch op gebruik worden belast, zit de raad wat dwars. "Door het vrijstellen van een verkeersbelasting wordt ook een signaal gegeven dat het bezit en gebruik van een voertuig kosteloos is voor de maatschappij. Evenwel gaan de maatschappelijke kosten verder dan enkel emissies".

BRUSSEL 31/10 06:29 (BELGA)


Actueel

 Wanneer ontvang ik mijn verkeersboete?

Wanneer ontvang ik mijn verkeersboete?

Te snel gereden en ongerust over de timing? Er bestaat geen harde vervaltermijn waardoor een boete automatisch vervalt omdat de brief later toekomt. De vaak geciteerde 14-dagenregel slaat op de verzendtermijn van het proces-verbaal (PV). Wordt die overschreden, dan blijft de boete geldig, maar het PV verliest zijn “bijzondere bewijswaarde” (wat erin staat weegt minder zwaar en kan makkelijker worden weerlegd). In de praktijk kan het weken tot maanden duren, o.a. door werkdruk en identificatie van de bestuurder.

Lees meer
 Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.

Lees meer
 EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

Donderdag 26 Juni 2025

EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

In een streven om het model van moderne en toegankelijke juridische expertise verder te versterken, kondigt EKON LEGAL vandaag een belangrijke stap aan in zijn ontwikkeling. Na de succesvolle samenwerking tussen Intolaw en HBSV Advocaten, voegt het Franstalige kantoor Parallaxe Avocats zich nu bij deze strategische alliantie. Deze integratie maakt deel uit van een gemeenschappelijke visie: het aanbieden van innovatieve juridische dienstverlening die is afgestemd op de huidige behoeften van de cliënten.

Lees meer
close menu 1u