Actie transportsector - Weyts belooft extra begeleidende maatregelen

 Actie transportsector - Weyts belooft extra begeleidende maatregelen

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft na een onderhoud met vertegenwoordigers van de Belgische transportsector beloofd om werk te maken van begeleidende maatregelen. Met de inkomsten van de kilometerheffing zal er 100 miljoen euro extra bij het budget voor infrastructuurwerken komen. Daarnaast zijn de afschaffing van het EU-vignet, enkele verkeersbelastingen en een verlaging van de loonkost via het doelgroepenbeleid mogelijkheden die op tafel liggen. Vanaf vrijdag/morgen zitten de Vlaamse overheid en de transportsector opnieuw samen om deze maatregelen te concretiseren.

Donderdagmiddag hadden de vertegenwoordigers van Febetra, Transport en Logistiek Vlaanderen en UPTR een onderhoud met Weyts en Vlaams minister-president Geert Bourgeois. De vertegenwoordigers reageerden positief na het onderhoud, maar ze benadrukten dat er nog geen concrete maatregelen werden besproken, dat komt de volgende dagen aan bod. Samen met de invoering van de kilometerheffing in april 2016 hoort ook de introductie van de On Board Unit (OBU). Met dit systeem zal ook het traject van buitenlandse chauffeurs in kaart en in rekening worden gebracht.

Daarnaast zal 100 miljoen euro van de kilometerheffing naar het budget voor infrastructuurwerken gaan. "Ons budget ligt nu op 300 miljoen euro, dit betekent dus een verhoging met een derde", zegt Weyts. De komende dagen liggen ook de afschaffing van verschillende verkeersbelastingen en het EU-vignet op tafel, voegt Weyts toe. Lode Verkinderen van TLV vindt de investering in infrastructuur "goed nieuws", maar mist nog steeds begeleidende maatregelen op korte termijn. "Het ziet er naar uit dat de kost zal doorgerekend worden."

BRUSSEL 18/06 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u