Acht op de tien automobilisten willen snelheidsverlaging op snelwegen bij regenweer
Vrijdag 18 Maart 2016

Ruim acht op de tien automobilisten zijn voorstander van een lagere maximumsnelheid op de autosnelwegen bij regenweer en/of nat wegdek. Dat blijkt vrijdag uit een bevraging van mobiliteitsclub VAB bij duizend Nederlandstalige en duizend Franstalige Belgische automobilisten over de plannen van minister Jacqueline Galant om het snelheidsbeleid op onze autosnelwegen aan te passen. Bij de vijftigplussers willen zelfs negen op de tien respondenten een snelheidsverlaging op de snelwegen bij regenweer.
Bij de bevraagde automobilisten blijkt ook een groot draagvlak te bestaan voor variabele snelheden op de autosnelwegen, met 77 procent die voorstander is. De grootste voorstanders zijn zij met de meeste ervaring: vijftigplussers (83 pct) en automobilisten die meer dan 15.000 kilometer per jaar rijden (81 pct). Belangrijk is volgens VAB vooral dat wie het verkeer nu als "(zeer) onveilig" bestempelt, zich veiliger zou voelen wanneer er variabele snelheden zouden gelden in plaats van de normale limiet van 120 km/u.
Een probleem daarbij blijkt wel dat de ondervraagden de huidige variabele snelheidsborden niet goed vinden functioneren. Zo vindt slechts 30 procent dat de aangegeven snelheid meestal correct is en meent 17 procent dat de aangegeven snelheid meestal te laag is.
Een hogere maximumsnelheid 's nachts blijkt bij de ondervraagde automobilisten geen must. Slechts de helft van hen is voorstander. Het draagvlak hiervoor blijkt wel groter bij de Nederlandstaligen (57 procent) dan bij de Franstaligen (40 procent). De grootste voorstanders van zo'n snelheidsverhoging 's nachts zijn mannen (69 pct), dertigers (62 pct), automobilisten die meer dan 15.000 km per jaar rijden (68 pct) en automobilisten die in de voorbije drie jaar een snelheidsboete kregen (62 pct).
Bron: Belga
Actueel

Te snel gereden en ongerust over de timing? Er bestaat geen harde vervaltermijn waardoor een boete automatisch vervalt omdat de brief later toekomt. De vaak geciteerde 14-dagenregel slaat op de verzendtermijn van het proces-verbaal (PV). Wordt die overschreden, dan blijft de boete geldig, maar het PV verliest zijn “bijzondere bewijswaarde” (wat erin staat weegt minder zwaar en kan makkelijker worden weerlegd). In de praktijk kan het weken tot maanden duren, o.a. door werkdruk en identificatie van de bestuurder.
Lees meer
De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.
Lees meer
Donderdag 26 Juni 2025
EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe AvocatsIn een streven om het model van moderne en toegankelijke juridische expertise verder te versterken, kondigt EKON LEGAL vandaag een belangrijke stap aan in zijn ontwikkeling. Na de succesvolle samenwerking tussen Intolaw en HBSV Advocaten, voegt het Franstalige kantoor Parallaxe Avocats zich nu bij deze strategische alliantie. Deze integratie maakt deel uit van een gemeenschappelijke visie: het aanbieden van innovatieve juridische dienstverlening die is afgestemd op de huidige behoeften van de cliënten.
Lees meer