Acht op de tien automobilisten willen snelheidsverlaging op snelwegen bij regenweer

  Acht op de tien automobilisten willen snelheidsverlaging op snelwegen bij regenweer

Ruim acht op de tien automobilisten zijn voorstander van een lagere maximumsnelheid op de autosnelwegen bij regenweer en/of nat wegdek. Dat blijkt vrijdag uit een bevraging van mobiliteitsclub VAB bij duizend Nederlandstalige en duizend Franstalige Belgische automobilisten over de plannen van minister Jacqueline Galant om het snelheidsbeleid op onze autosnelwegen aan te passen. Bij de vijftigplussers willen zelfs negen op de tien respondenten een snelheidsverlaging op de snelwegen bij regenweer.

Bij de bevraagde automobilisten blijkt ook een groot draagvlak te bestaan voor variabele snelheden op de autosnelwegen, met 77 procent die voorstander is. De grootste voorstanders zijn zij met de meeste ervaring: vijftigplussers (83 pct) en automobilisten die meer dan 15.000 kilometer per jaar rijden (81 pct). Belangrijk is volgens VAB vooral dat wie het verkeer nu als "(zeer) onveilig" bestempelt, zich veiliger zou voelen wanneer er variabele snelheden zouden gelden in plaats van de normale limiet van 120 km/u.

Een probleem daarbij blijkt wel dat de ondervraagden de huidige variabele snelheidsborden niet goed vinden functioneren. Zo vindt slechts 30 procent dat de aangegeven snelheid meestal correct is en meent 17 procent dat de aangegeven snelheid meestal te laag is.

Een hogere maximumsnelheid 's nachts blijkt bij de ondervraagde automobilisten geen must. Slechts de helft van hen is voorstander. Het draagvlak hiervoor blijkt wel groter bij de Nederlandstaligen (57 procent) dan bij de Franstaligen (40 procent). De grootste voorstanders van zo'n snelheidsverhoging 's nachts zijn mannen (69 pct), dertigers (62 pct), automobilisten die meer dan 15.000 km per jaar rijden (68 pct) en automobilisten die in de voorbije drie jaar een snelheidsboete kregen (62 pct).

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u