Aantal verkeersdoden in Nederland bleef vorig jaar ongewijzigd
Dinsdag 05 Mei 2015
Bij verkeersongevallen in Nederland zijn vorig jaar 570 mensen om het leven gekomen. Dat is evenveel als in 2013. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Rijkswaterstaat. In 2013 was er nog sprake van een daling van 12 procent.
Vorig jaar kwamen er meer kinderen om het leven op de fiets. Er vielen dertien slachtoffers, evenveel als in 2012. In 2013 waren dat er vijf. Het aantal verkeersdoden onder fietsers en inzittenden van personenauto's was in 2014 nagenoeg gelijk. In 2013 was het aantal dodelijke slachtoffers onder motorrijders gedaald tot 29. In 2014 is dit aantal weer toegenomen tot 55. Dat is vergelijkbaar met 2011 en 2012.
In 2014 kwamen 411 mannen en 159 vrouwen om in het Nederlandse verkeer. Driekwart van alle verkeersdoden is man. Deze verhouding is al geruime tijd stabiel. In 2014 vielen de meeste verkeersdoden onder de zeventigers. In totaal 209 verkeersdoden waren zeventig jaar of ouder. In 2000 vielen de meeste slachtoffers onder de twintigers.
Alleen bij de 80-plussers is een toename van het absolute aantal verkeersdoden te zien. In 2014 overleden 103 80-plussers door een verkeersongeval; in 2000 waren dit er nog 78. Dodelijke verkeersongevallen bij 80-plussers gebeurden het vaakst (37 procent) met de fiets. Dat komt ook doordat het aantal ouderen in Nederland stijgt.
DEN HAAG 30/04 (ANP)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer