Aantal ongevallen door inrijden op file sinds 2008 meer dan verdubbeld

 Aantal ongevallen door inrijden op file sinds 2008 meer dan verdubbeld

Mobiliteitsorganisatie Touring waarschuwt dat het aantal ongevallen waarbij een voertuig inrijdt op een autosnelwegfile voor de vijfde keer op rij is toegenomen. "Sinds 2008 is het aantal van dit type ongevallen meer dan verdubbeld en het aantal doden vervijfvoudigd.", klinkt het.

In 2014 gebeurden 16 ongevallen in de file, waarbij 5 dodelijke slachtoffers vielen. In 2008 ging het om 6 dergelijke ongevallen, waarvan 1 fataal. In 95 procent van de gevallen gaat het om een vrachtwagen die inrijdt op de staart van een file. "Touring vindt het een wonder dat bij dit type zware ongevallen niet meer doden vallen, zeker als men ziet uit wat een verhakkelde voertuigen de slachtoffers vaak worden gehaald.", luidt het. De mobiliteitsorganisatie erkent dat dit vooral te maken heeft met het steeds drukkere vrachtverkeer en de transitrol van België. "Daar valt weinig aan te doen. Je kunt zomaar niet gaan ingrijpen op het economische leven en de goederenstroom." "Wegenwerken en eerdere incidenten zijn verantwoordelijk voor deze ongevallen.", aldus nog Touring. "Ondanks het feit dat de wegenwerken op een bijzonder professionele manier worden aangekondigd en fel zijn verbeterd, is het blijkbaar niet uit te sluiten dat een voertuig inrijdt op de voor de wegenwerken staande file."

Touring vraagt om te blijven investeren in dynamische snelheidsborden die op voorhand melden dat er een file staat, hoeveel de snelheid moet worden vertraagd en wat het incident is. Voorts moet men elektronische veiligheidssystemen - zoals een noodrem via sensoren en geluidssignalen wanneer de bestuurder in slaap dreigt te vallen - veel meer promoten en aanraden. Ook vraagt Touring dat men meer gebruik maakt van ribbelstroken "die de chauffeurs letterlijk wakker schudden."

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u