Aantal ongevallen door inrijden op file sinds 2008 meer dan verdubbeld

 Aantal ongevallen door inrijden op file sinds 2008 meer dan verdubbeld

Mobiliteitsorganisatie Touring waarschuwt dat het aantal ongevallen waarbij een voertuig inrijdt op een autosnelwegfile voor de vijfde keer op rij is toegenomen. "Sinds 2008 is het aantal van dit type ongevallen meer dan verdubbeld en het aantal doden vervijfvoudigd.", klinkt het.

In 2014 gebeurden 16 ongevallen in de file, waarbij 5 dodelijke slachtoffers vielen. In 2008 ging het om 6 dergelijke ongevallen, waarvan 1 fataal. In 95 procent van de gevallen gaat het om een vrachtwagen die inrijdt op de staart van een file. "Touring vindt het een wonder dat bij dit type zware ongevallen niet meer doden vallen, zeker als men ziet uit wat een verhakkelde voertuigen de slachtoffers vaak worden gehaald.", luidt het. De mobiliteitsorganisatie erkent dat dit vooral te maken heeft met het steeds drukkere vrachtverkeer en de transitrol van België. "Daar valt weinig aan te doen. Je kunt zomaar niet gaan ingrijpen op het economische leven en de goederenstroom." "Wegenwerken en eerdere incidenten zijn verantwoordelijk voor deze ongevallen.", aldus nog Touring. "Ondanks het feit dat de wegenwerken op een bijzonder professionele manier worden aangekondigd en fel zijn verbeterd, is het blijkbaar niet uit te sluiten dat een voertuig inrijdt op de voor de wegenwerken staande file."

Touring vraagt om te blijven investeren in dynamische snelheidsborden die op voorhand melden dat er een file staat, hoeveel de snelheid moet worden vertraagd en wat het incident is. Voorts moet men elektronische veiligheidssystemen - zoals een noodrem via sensoren en geluidssignalen wanneer de bestuurder in slaap dreigt te vallen - veel meer promoten en aanraden. Ook vraagt Touring dat men meer gebruik maakt van ribbelstroken "die de chauffeurs letterlijk wakker schudden."

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Action récursoire d’une assurance après un accident

Donderdag 24 Juni 2021

Action récursoire d’une assurance après un accident

Après un accident où un assuré est reconnu fautif et sous l’influence de l’alcool notamment, l’assurance dispose d’un droit de recours, également appelé action récursoire. Intolaw explique dans cet article ce qu’il faut savoir sur cette action, les notions principales liées au recours, ainsi que les réflexes à avoir dans pareille situation.

Lees meer
 Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Maandag 21 Juni 2021

Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Huidig minister van Justitie Vincent van Quickenborne kondigde recent enkele maatregelen aan om de verkeersveiligheid te verhogen en hardrijders aan te pakken. Meer concreet zullen de correctiemarges die het openbaar ministerie toepast op snelheidsovertredingen worden weggewerkt. Maar wat wil dit nu concreet zeggen? En welke gevolgen heeft dit voor personen die te snel rijden?

Lees meer
 Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Dinsdag 15 Juni 2021

Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Als men Duitsland zegt, zal één van de eerste dingen waaraan je denkt de Duitse Autobahn zijn. Het ontbreken van een snelheidslimiet op bepaalde delen van de Duitse wegen spreekt menig vakantieganger en autoliefhebber aan. Maar laat je zeker niet vangen, ook in Duitsland zijn de gevolgen voor een snelheidsovertreding niet te onderschatten.

Lees meer
close menu