Aantal motorongevallen op tien jaar met kwart gedaald
Donderdag 17 Maart 2016
Het aantal motorongevallen is de afgelopen tien jaar met een kwart afgenomen, terwijl er in dezelfde periode 30 procent meer motorfietsen werden ingeschreven. Dat blijkt donderdag uit een statistische analyse van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Motorongevallen blijven wel nog steeds twee tot drie keer dodelijker dan auto- of fietsongevallen.
"In tegenstelling tot wat sommigen denken, is de veiligheid van de motorfiets er dus op vooruitgegaan", stelt het BIVV. Toch blijft motorrijden gevaarlijk: jaarlijks worden gemiddeld 3.600 motorongevallen opgetekend, wat overeenkomt met bijna tien per dag.
Motorongevallen blijven ook dodelijker dan ongevallen met de fiets of met de auto. Het BIVV noteerde bij motorrijders 26 dodelijke slachtoffers per 1.000 letselongevallen, terwijl dat aantal bij fietsers op 8 en bij automobilisten op 11 ligt. "De afwezigheid van koetswerk gecombineerd met de snelheid maakt dat de ernst van motorongevallen groter is", luidt het.
Opmerkelijk is dat bijna 52 procent van de in het verkeer omgekomen motorrijders in Wallonië geregistreerd werden, terwijl er maar 32 procent van de ongevallen plaatshadden. Dat wijst erop dat de motorongevallen in Wallonië vaak veel ernstiger zijn dan in Vlaanderen, een fenomeen waarvoor het BIVV geen duidelijke verklaring heeft.
Ondanks de daling van het aantal ongevallen, raadt federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) motorrijders aan om jaarlijks een cursus te volgen "om hun niveau weer op te krikken en de nodige reflexen op te frissen". "De veiligheid van gemotoriseerde tweewielers is er wel op vooruitgegaan, maar motorongevallen blijven toch zeer ernstig", zegt ze.
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer