Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimiet

 Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimiet

Sinds er groen licht werd gegeven om de alcohollimiet voor de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs scherper te stellen van 1,5 promille naar 1,2 promille moeten er al heel wat meer mensen vrezen voor een dagvaarding. Dat blijkt uit gegevens van websites www.boetecalculator.be en www.monamende.be. “Sinds 1 juni, toen de alcohollimiet voor een intrekking van het rijbewijs verlaagd werd, zien we in onze data geen toename van mensen die positief hebben geblazen tijdens een alcoholcontrole, maar wel een sterke toename van mensen die zullen worden gedagvaard. Het merendeel van de overtreders had dus steeds een waarde waarbij ze tot voor kort net niet steeds werden gedagvaard.” licht leading lawyer van advocatenkantoor Intolaw Elise De Puysseleyr toe.

Verhoogde strijd tegen alcohol in het verkeer

Ondanks de reeds geleverde inspanningen (nationale BOB-campagnes, WODCA-controles en het “Weekend zonder alcohol en drugs achter het stuur”), is alcohol nog steeds één van de grootste oorzaken van verkeersongevallen in België. Daarom komt nu dus een verlaging van de drempelwaarde, die bepaalt wanneer de politie moet overgaan tot een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs en dagvaarding.

Voor 1 juni gebeurde dit standaard vanaf 0,65mg/l uitgeademde alveolaire lucht (=1,5 promille). Sinds 1 juni is dit ook van toepassing voor mensen die een waarde van 0,50 mg/l alveolaire lucht of 1,2 promille laten optekenen. De onmiddellijke intrekking van het rijbewijs is wettelijk mogelijk vanaf 0,35 mg/l uitgeademde lucht, dit gebeurt niet systematisch. Het wordt over het algemeen toegepast wanneer de bestuurder gevaarlijk gedrag heeft vertoond voor de verkeersveiligheid.

“We merken dat dit beleid kadert in de trend waarbij er minder en minder tolerantie is voor alcohol in het verkeer, ook de Rechtbanken worden op dit vlak steeds strenger.” concludeert meester Cooymans.

Wat in de toekomst?

Mogelijks is dit niet het eindstation, maar slechts een eerste stap om de drempelwaarde tot een intrekking van het rijbewijs verder te verlagen. Daarnaast wordt deze wijziging door enkele politici aangegrepen om opnieuw het nultolerantie-beleid op te werpen als ultieme oplossing om de verkeersveiligheid te verhogen.

Heb je zelf een dagvaarding ontvangen? Contacteer ons vrijblijvend en krijg een gratis inschatting op jouw maat!

Bekijk onze reviews om te kijken hoe wij anderen hebben geholpen.


Neem contact met ons op

Actueel

 Welke aansprakelijkheid bij een ongeval op privéterrein?

Maandag 03 Maart 2025

Welke aansprakelijkheid bij een ongeval op privéterrein?

Wie is er aansprakelijk bij een ongeval op een privéterrein of parkeerplaats ? Intolaw bespreekt de definitie van de “openbare weg” om de verantwoordelijkheden bij dit soort ongevallen te bepalen. Heeft u behoefte aan professioneel juridisch advies voor de behandeling van uw gerechtelijk dossier? Neem contact op met Intolaw.

Lees meer
 Opschorting van de uitspraak in België: principe en modaliteiten

Maandag 03 Maart 2025

Opschorting van de uitspraak in België: principe en modaliteiten

De opschorting van de uitspraak, die niet verward dient te worden met de opschorting van de rijbewijsintrekking, is een coulancemaatregel die veel beklaagden wensen te verkrijgen. Maar wat is de oorsprong ervan ? Wat zijn de toepassingsvoorwaarden ? Zijn er verschillende modaliteiten ? En wat gebeurt er zodra de opschorting is verkregen ? Intolaw vat samen wat u moet weten over de opschorting van de uitspraak in België.

Lees meer
 Mag een voertuig zonder geldige technische keuring de weg op?

Mag een voertuig zonder geldige technische keuring de weg op?

De technische keuring is een essentieel onderdeel van verkeersveiligheid. Maar mag een voertuig zonder geldige keuring nog steeds in het verkeer worden gebracht, bijvoorbeeld als de keuring is verlopen? Laten we deze stelling onderzoeken.

Lees meer
close menu 1u