Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimiet

 Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimiet

Sinds er groen licht werd gegeven om de alcohollimiet voor de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs scherper te stellen van 1,5 promille naar 1,2 promille moeten er al heel wat meer mensen vrezen voor een dagvaarding. Dat blijkt uit gegevens van websites www.boetecalculator.be en www.monamende.be. “Sinds 1 juni, toen de alcohollimiet voor een intrekking van het rijbewijs verlaagd werd, zien we in onze data geen toename van mensen die positief hebben geblazen tijdens een alcoholcontrole, maar wel een sterke toename van mensen die zullen worden gedagvaard. Het merendeel van de overtreders had dus steeds een waarde waarbij ze tot voor kort net niet steeds werden gedagvaard.” licht leading lawyer van advocatenkantoor Intolaw Elise De Puysseleyr toe.

Verhoogde strijd tegen alcohol in het verkeer

Ondanks de reeds geleverde inspanningen (nationale BOB-campagnes, WODCA-controles en het “Weekend zonder alcohol en drugs achter het stuur”), is alcohol nog steeds één van de grootste oorzaken van verkeersongevallen in België. Daarom komt nu dus een verlaging van de drempelwaarde, die bepaalt wanneer de politie moet overgaan tot een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs en dagvaarding.

Voor 1 juni gebeurde dit standaard vanaf 0,65mg/l uitgeademde alveolaire lucht (=1,5 promille). Sinds 1 juni is dit ook van toepassing voor mensen die een waarde van 0,50 mg/l alveolaire lucht of 1,2 promille laten optekenen. De onmiddellijke intrekking van het rijbewijs is wettelijk mogelijk vanaf 0,35 mg/l uitgeademde lucht, dit gebeurt niet systematisch. Het wordt over het algemeen toegepast wanneer de bestuurder gevaarlijk gedrag heeft vertoond voor de verkeersveiligheid.

“We merken dat dit beleid kadert in de trend waarbij er minder en minder tolerantie is voor alcohol in het verkeer, ook de Rechtbanken worden op dit vlak steeds strenger.” concludeert meester Cooymans.

Wat in de toekomst?

Mogelijks is dit niet het eindstation, maar slechts een eerste stap om de drempelwaarde tot een intrekking van het rijbewijs verder te verlagen. Daarnaast wordt deze wijziging door enkele politici aangegrepen om opnieuw het nultolerantie-beleid op te werpen als ultieme oplossing om de verkeersveiligheid te verhogen.

Heb je zelf een dagvaarding ontvangen? Contacteer ons vrijblijvend en krijg een gratis inschatting op jouw maat!

Bekijk onze reviews om te kijken hoe wij anderen hebben geholpen.


Neem contact met ons op

Actueel

 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
close menu 1u