8 op 10 Vlaamse kinderen vinden verkeer gevaarlijk
Dinsdag 10 Maart 2015
Tachtig procent van de kinderen vindt het verkeer gevaarlijk. Dat blijkt uit "Het Megagrote Zeppe & Zikki Verkeersonderzoek" van de gelijknamige animatiereeks op VTM, waarbij 23.500 kinderen en volwassenen werden ondervraagd. Daarnaast zegt de helft van de kinderen (46%) bang tot heel bang te zijn om gewond te geraken in het verkeer en hebben de meeste problemen met de drukte (77%) en de snelheid (82%). De resultaten tonen ook aan dat het vooral de moeder (39%) en de leerkracht op school (41%) zijn die verkeersopvoeding geven, en niet de vader (17%).
Goed nieuws is dat de meeste kinderen altijd hun veiligheidsgordel in de auto dragen (91%), het zebrapad gebruiken om over te steken (94%) en hun fietslicht aanzetten wanneer het donker begint te worden 97%). Negatief is dan weer dat 1 op 3 kinderen geen fietshelm draagt. Ook het dragen van een fluovestje is niet zo populair (70%). Kinderen vinden doorgaans dat hun ouders het goede voorbeeld geven door zelf hun veiligheidsgordel te dragen en zich aan de verkeersregels te houden. Het onderzoek toont wel 2 duidelijke uitzonderingen. Zo is er het gebruik van de gsm in de auto: 50% van de kinderen zegt dat hun ouders af en toe bellen in de auto. Slechts 38% van de ouders geeft effectief toe wel eens al rijdend te bellen of sms'en. Daarnaast vindt 16% van de kinderen dat hun ouders regelmatig te snel rijden.
Bron: BELGA
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer