4 op de 5 weggebruikers voor verplicht alcoholslot voor veroordeelden
Vrijdag 30 Oktober 2015

De oproep van federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) om de burgers zelf ideeën voor een betere verkeersveiligheid te laten formuleren, is een groot succes. Na één week namen al meer dan vijfduizend mensen deel aan de campagne via de website sgvv2015.be. Dat meldt het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) in een persbericht. Opmerkelijk is dat er vooral geijverd wordt voor strengere maatregelen tegen alcohol en drugs in het verkeer. Zo vindt 86 procent dat een alcoholslot verplicht moet worden voor bestuurders die betrapt zijn op alcoholgebruik in het verkeer en 64 procent vindt zelfs dat er geen druppel alcohol mag gedronken worden voor iemand achter het stuur plaatsneemt.
Op de website kregen de weggebruikers de mogelijkheid hun mening te geven over enkele stellingen rond verkeersveiligheid. De opvallendste resultaten hebben te maken met alcohol en drugs. Zo vindt 93 procent van de deelnemers dat er meer controles moeten komen op recent druggebruik in het verkeer. Zesentachtig procent vindt dat een alcoholslot verplicht moet worden voor bestuurders die betrapt zijn op alcoholgebruik in het verkeer. En 64 procent is te vinden voor 'zero tolerance' voor alcohol.
Ook voor vrachtwagens is de Belgische weggebruiker streng. Zo pleit 94 procent voor het verplicht installeren van een automatisch remsysteem in vrachtwagens. Achtenzestig procent vindt dat vrachtwagenchauffeurs eerst moeten stoppen voor fietsers alvorens ze naar rechts afslaan.
Er komen werkgroepen van 17 tot 19 november 2015: van dinsdag tot donderdag zal een honderdtal Vlaamse en Franstalige burgers dan samen met experts rond de tafel zitten om te debatteren over de vijf thema's van de Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid: wegcode, pakkans, recidive, technologie en ongevallenanalyse. Wie zich kandidaat wil stellen om mee te debatteren, kan zich nog tot en met 31 oktober inschrijven op de website.
BRUSSEL 30/10 (BELGA)
Actueel

Te snel gereden en ongerust over de timing? Er bestaat geen harde vervaltermijn waardoor een boete automatisch vervalt omdat de brief later toekomt. De vaak geciteerde 14-dagenregel slaat op de verzendtermijn van het proces-verbaal (PV). Wordt die overschreden, dan blijft de boete geldig, maar het PV verliest zijn “bijzondere bewijswaarde” (wat erin staat weegt minder zwaar en kan makkelijker worden weerlegd). In de praktijk kan het weken tot maanden duren, o.a. door werkdruk en identificatie van de bestuurder.
Lees meer
De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.
Lees meer
Donderdag 26 Juni 2025
EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe AvocatsIn een streven om het model van moderne en toegankelijke juridische expertise verder te versterken, kondigt EKON LEGAL vandaag een belangrijke stap aan in zijn ontwikkeling. Na de succesvolle samenwerking tussen Intolaw en HBSV Advocaten, voegt het Franstalige kantoor Parallaxe Avocats zich nu bij deze strategische alliantie. Deze integratie maakt deel uit van een gemeenschappelijke visie: het aanbieden van innovatieve juridische dienstverlening die is afgestemd op de huidige behoeften van de cliënten.
Lees meer