1 passagier op 4 klikt autogordel achterin niet vast
Woensdag 07 Oktober 2015
Het dragen van de autogordel is de voorbije jaren gestegen naar 92,2 procent voorin, tegenover 84,6 procent in 2012. Op de achterbank draagt 1 op de 4 Belgen echter geen gordel. Onder het motto "Maak de klik!" lanceerde het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) een nieuwe campagne om hardleerse personen te overtuigen zich vast te klikken.
Het BIVV observeerde 3 jaar na de laatste meting het percentage bestuurders en passagiers op gordeldracht. De tellingen gebeurden op 127 locaties bij 120.000 personen, en dat op verschillende momenten van de week en van de dag. De gordeldracht staat nu op 92,7 procent bij de chauffeurs (tegen 87 procent in 2012) en 90,7 procent bij de passagiers voorin (84,9 procent in 2012). In totaal steeg het percentage gordeldragers de afgelopen 10 jaar met ongeveer 40 procent. "Hoewel er nog steeds personen zijn die hun gordel niet dragen, hebben de sensibiliseringscampagnes, versterkte controles en de verspreiding van de gordelverklikkers toch duidelijk hun vruchten afgeworpen.", aldus het BIVV.
Achterin draagt echter slechts 74,4 procent van de passagiers (inclusief kinderen) de autogordel. Hier is geen vergelijkbaar cijfermateriaal, omdat het BIVV voor de allereerste keer het percentage gordeldracht bij passagiers achterin heeft geobserveerd. Mannen zijn minder plichtsbewust dan vrouwen, zowel voor- als achterin. Het grootste verschil nam men waar bij passagiers voorin: 94,2 procent van de vrouwen zat vastgeklikt, tegenover 84,6 procent van de mannen. Ook achterin dragen vrouwen vaker de autogordel dan mannen: 65,1 procent ten opzichte van 57,8 procent van de mannen.
De grootste vooruitgang werd opgetekend op wegen waar de maximumsnelheid 30 en 50 km/h bedraagt. Daar evolueerde men van 77,8 naar 88,7 procent en van 86,4 naar 92,5 procent tussen 2012 en 2015. Ook op andere wegen is de gordeldracht toegenomen, maar dan in mindere mate. Regionaal is Brussel de beste leerling: van 84,2 procent gordeldracht in 2012 naar 93,6 procent in 2015. In Vlaanderen steeg het aantal gordeldragers van 87,2 naar 92,7 procent. Wallonië blijft wat achter: van 81,9 procent in 2012 naar 88,3 procent vandaag.
De campagne van het BIVV en Volvo loopt nog tot eind dit jaar. Een botsing aan 90 km/h zonder gordel staat gelijk aan een val van de 11de verdieping van een gebouw, houdt het BIVV voor.
Bron: BELGA
Bereken je boete
Actueel
Woensdag 19 Juni 2024
Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatieWat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.
Lees meerDonderdag 30 Mei 2024
Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AIVan aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.
Lees meerWoensdag 22 Mei 2024
Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.
Lees meer