1 passagier op 4 klikt autogordel achterin niet vast

 1 passagier op 4 klikt autogordel achterin niet vast

Het dragen van de autogordel is de voorbije jaren gestegen naar 92,2 procent voorin, tegenover 84,6 procent in 2012. Op de achterbank draagt 1 op de 4 Belgen echter geen gordel. Onder het motto "Maak de klik!" lanceerde het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) een nieuwe campagne om hardleerse personen te overtuigen zich vast te klikken.

Het BIVV observeerde 3 jaar na de laatste meting het percentage bestuurders en passagiers op gordeldracht. De tellingen gebeurden op 127 locaties bij 120.000 personen, en dat op verschillende momenten van de week en van de dag. De gordeldracht staat nu op 92,7 procent bij de chauffeurs (tegen 87 procent in 2012) en 90,7 procent bij de passagiers voorin (84,9 procent in 2012). In totaal steeg het percentage gordeldragers de afgelopen 10 jaar met ongeveer 40 procent. "Hoewel er nog steeds personen zijn die hun gordel niet dragen, hebben de sensibiliseringscampagnes, versterkte controles en de verspreiding van de gordelverklikkers toch duidelijk hun vruchten afgeworpen.", aldus het BIVV.

Achterin draagt echter slechts 74,4 procent van de passagiers (inclusief kinderen) de autogordel. Hier is geen vergelijkbaar cijfermateriaal, omdat het BIVV voor de allereerste keer het percentage gordeldracht bij passagiers achterin heeft geobserveerd. Mannen zijn minder plichtsbewust dan vrouwen, zowel voor- als achterin. Het grootste verschil nam men waar bij passagiers voorin: 94,2 procent van de vrouwen zat vastgeklikt, tegenover 84,6 procent van de mannen. Ook achterin dragen vrouwen vaker de autogordel dan mannen: 65,1 procent ten opzichte van 57,8 procent van de mannen.

De grootste vooruitgang werd opgetekend op wegen waar de maximumsnelheid 30 en 50 km/h bedraagt. Daar evolueerde men van 77,8 naar 88,7 procent en van 86,4 naar 92,5 procent tussen 2012 en 2015. Ook op andere wegen is de gordeldracht toegenomen, maar dan in mindere mate. Regionaal is Brussel de beste leerling: van 84,2 procent gordeldracht in 2012 naar 93,6 procent in 2015. In Vlaanderen steeg het aantal gordeldragers van 87,2 naar 92,7 procent. Wallonië blijft wat achter: van 81,9 procent in 2012 naar 88,3 procent vandaag.

De campagne van het BIVV en Volvo loopt nog tot eind dit jaar. Een botsing aan 90 km/h zonder gordel staat gelijk aan een val van de 11de verdieping van een gebouw, houdt het BIVV voor.

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u