1 passagier op 4 klikt autogordel achterin niet vast

 1 passagier op 4 klikt autogordel achterin niet vast

Het dragen van de autogordel is de voorbije jaren gestegen naar 92,2 procent voorin, tegenover 84,6 procent in 2012. Op de achterbank draagt 1 op de 4 Belgen echter geen gordel. Onder het motto "Maak de klik!" lanceerde het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) een nieuwe campagne om hardleerse personen te overtuigen zich vast te klikken.

Het BIVV observeerde 3 jaar na de laatste meting het percentage bestuurders en passagiers op gordeldracht. De tellingen gebeurden op 127 locaties bij 120.000 personen, en dat op verschillende momenten van de week en van de dag. De gordeldracht staat nu op 92,7 procent bij de chauffeurs (tegen 87 procent in 2012) en 90,7 procent bij de passagiers voorin (84,9 procent in 2012). In totaal steeg het percentage gordeldragers de afgelopen 10 jaar met ongeveer 40 procent. "Hoewel er nog steeds personen zijn die hun gordel niet dragen, hebben de sensibiliseringscampagnes, versterkte controles en de verspreiding van de gordelverklikkers toch duidelijk hun vruchten afgeworpen.", aldus het BIVV.

Achterin draagt echter slechts 74,4 procent van de passagiers (inclusief kinderen) de autogordel. Hier is geen vergelijkbaar cijfermateriaal, omdat het BIVV voor de allereerste keer het percentage gordeldracht bij passagiers achterin heeft geobserveerd. Mannen zijn minder plichtsbewust dan vrouwen, zowel voor- als achterin. Het grootste verschil nam men waar bij passagiers voorin: 94,2 procent van de vrouwen zat vastgeklikt, tegenover 84,6 procent van de mannen. Ook achterin dragen vrouwen vaker de autogordel dan mannen: 65,1 procent ten opzichte van 57,8 procent van de mannen.

De grootste vooruitgang werd opgetekend op wegen waar de maximumsnelheid 30 en 50 km/h bedraagt. Daar evolueerde men van 77,8 naar 88,7 procent en van 86,4 naar 92,5 procent tussen 2012 en 2015. Ook op andere wegen is de gordeldracht toegenomen, maar dan in mindere mate. Regionaal is Brussel de beste leerling: van 84,2 procent gordeldracht in 2012 naar 93,6 procent in 2015. In Vlaanderen steeg het aantal gordeldragers van 87,2 naar 92,7 procent. Wallonië blijft wat achter: van 81,9 procent in 2012 naar 88,3 procent vandaag.

De campagne van het BIVV en Volvo loopt nog tot eind dit jaar. Een botsing aan 90 km/h zonder gordel staat gelijk aan een val van de 11de verdieping van een gebouw, houdt het BIVV voor.

Bron: BELGA


Actueel

 Wanneer ontvang ik mijn verkeersboete?

Wanneer ontvang ik mijn verkeersboete?

Te snel gereden en ongerust over de timing? Er bestaat geen harde vervaltermijn waardoor een boete automatisch vervalt omdat de brief later toekomt. De vaak geciteerde 14-dagenregel slaat op de verzendtermijn van het proces-verbaal (PV). Wordt die overschreden, dan blijft de boete geldig, maar het PV verliest zijn “bijzondere bewijswaarde” (wat erin staat weegt minder zwaar en kan makkelijker worden weerlegd). In de praktijk kan het weken tot maanden duren, o.a. door werkdruk en identificatie van de bestuurder.

Lees meer
 Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.

Lees meer
 EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

Donderdag 26 Juni 2025

EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

In een streven om het model van moderne en toegankelijke juridische expertise verder te versterken, kondigt EKON LEGAL vandaag een belangrijke stap aan in zijn ontwikkeling. Na de succesvolle samenwerking tussen Intolaw en HBSV Advocaten, voegt het Franstalige kantoor Parallaxe Avocats zich nu bij deze strategische alliantie. Deze integratie maakt deel uit van een gemeenschappelijke visie: het aanbieden van innovatieve juridische dienstverlening die is afgestemd op de huidige behoeften van de cliënten.

Lees meer
close menu 1u