Winter-BOB-campagne onder het motto "Een beetje BOB bestaat niet"

 Winter-BOB-campagne onder het motto "Een beetje BOB bestaat niet"

"Een beetje Bob bestaat niet", dat is de slogan waarmee de BOB-campagne deze winter autobestuurders ertoe aanzet om zonder een druppel alcohol achter het stuur plaats te nemen. De campagne is woensdagmorgen voorgesteld door minister Jan Jambon van Binnenlandse Zaken (N-VA), de federale minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) en Brussels staatssecretaris van Verkeerveiligheid Bianca Debaets (CD&V).

BOB, die dit jaar zijn 20-jarig bestaan viert, wordt dus geheelonthouder op het vlak van alcoholconsumptie. De baseline bij de affichecampagne luidt dan ook "De échte BOB heeft nul op". Daarmee wordt meteen ook de misvatting dat "enkele glazen wel geen kwaad zullen kunnen" uit de wereld wordt geholpen.

De Vlaamse mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) en Maxime Prévot (cdH), die namens de Waalse regering zou komen, konden door andere verplichtingen niet aanwezig zijn. Wel erbij waren vertegenwoordigers van de Belgische verzekeraars en de Belgische bierbrouwers.

Jean-Pierre Van de Perre, voorzitter van de Arnoldusgroep, de Belgische Brouwers, zei dat de brouwers het tot hun sociale verantwoordelijkheid rekenden om de campagne tegen alcohol in het verkeer te lanceren, twintig jaar geleden. Wauthier Robyns, directeur pers en communicatie van Assuralia, zei dat de verzekeraars al vlug op de kar gesprongen waren, omdat ze zagen wat voor ravages alcoholmisbruik achter het stuur veroorzaken.

"Ieder jaar zijn er meer dan 4.500 ongevallen met letsels waarbij één weggebruiker onder invloed was van alcohol", aldus Jacqueline Galant, federaal minister van Mobiliteit. "Dat komt neer op 12 procent van het totale aantal ongevallen, of een op de acht ongevallen door alcohol."

De BOB-campagnes met affiches, radio- en tv-spots, maar ook met blaascontroles van de politie die eraan gekoppeld zijn, hebben voor bewustmaking gezorgd. Tijdens de laatste campagne blies slechts 2,8 procent positief. Naast grappige affiches en spotjes die het begrip van 0 promille erin trachten te hameren, is er ook het speciale BOB-weekend van 15 tot 18 januari. Dat wordt "het weekend zonder alcohol" en naast politiecontroles zal er ook animatie rond de BOB-figuur georganiseerd worden. Dat gebeurt via een BOB-blaasmachine die bij grote evenementen wordt ingezet en die nuchtere chauffeurs beloont, maar ook via sociale media waarop wedstrijden lopen voor de "favoriete BOB". Daarbij zijn toegangstickets te winnen voor... BOB-bejaanland.

Minister van Binnenlandse Zaken Jambon zei nog dat hij voldoende politiecapaciteit inzet om zowel met de bewaking van de veiligheid tegen terreurdreiging als met verkeersveiligheid via blaascontroles bezig te zijn. "Het is een én-én-verhaal. We moeten op beide terreinen manschappen inzetten. Ieder volgens zijn kennis van de problematiek", aldus Jambon.

BRUSSEL 25/11 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
close menu 1u