Wie betaalt de boete als u geflitst wordt met een bedrijfswagen?
Maandag 11 September 2017
Een kwart van alle verkeersboetes op onze Vlaamse wegen wordt bij elkaar gereden door bedrijfswagens. Heeft u zelf een bedrijfswagen? En betaalt uw baas uw boetes? We leggen graag uit wat de verschillende mogelijkheden zijn.
- Opschudding bij De Lijn omwille van terugbetaling verkeersboetes.
- Als u zelf opdraait voor uw snelheidsboete, mag uw werkgever dit bedrag niet van uw loon houden.
- Dankzij het nieuwe IT-platform Fines Managament Services (FMS) krijgen werknemers hun verkeersboetes rechtstreeks toegestuurd.
Wist u dat maar liefst een kwart van alle verkeersboetes op onze wegen bij elkaar gereden wordt door bedrijfswagens? Wanneer u voor uw job veel de baan op moet, is het natuurlijk logisch dat u vaker betrapt wordt op overdreven snelheid. Niet enkel door flitspalen, maar ook door het toenemend aantal trajectcontroles in België. Waar het geld van die verkeersboetes naartoe gaat is duidelijk: een deel is bestemd voor de schatkist, het andere deel voor het verkeersveiligheidsfonds. Maar vanwaar komt het geld voor de verkeersboetes?
Opschudding bij De Lijn
Herinnert u zich de commotie nog die vorig jaar ontstond toen bleek dat de buschauffeurs van De Lijn recht hebben op een bijdrage van de socialistische vakbond ABVV om hun verkeersboetes te betalen? Directie en vakbonden onderhandelen al sinds 2014 om de terugbetaling van de boetes voor gans Vlaanderen gelijk te trekken. Minister van Mobiliteit Ben Weyts liet in een nieuwe beheersovereenkomst vastleggen dat hij paal en perk wil stellen aan die terugbetaling door derden zoals de vakbonden. Bovendien betaalt De Lijn het persoonlijk aandeel van de buschauffeurs ook nog eens terug als deze na een overtreding 12 maanden boetevrij rijden. Ze maken dus winst door de wet te overtreden. En blijkbaar kennen niet alle buschauffeurs de gevaren van overdreven snelheid. Vorig jaar werden er maar liefst 1110 verkeersboetes voor overdreven snelheid aan De Lijn uitgeschreven.
Ook een aanvulling op uw loon?
Betaalt uw werkgever, net als De Lijn, ook de verkeersboetes als u met uw bedrijfswagen wordt geflitst? Indien u geflitst wordt tijdens een verplaatsing in het kader van uw job, is uw werkgever mee aansprakelijk voor de verkeersboete. Zelfs al wordt u in het weekend tijdens een nationale flitsmarathon op overdreven snelheid betrapt, dan is het best mogelijk dat de boete op naam van uw werkgever wordt opgesteld. Ook als u deze zelf moet te betalen. Uw werkgever mag in ieder geval het boetebedrag niet zomaar aftrekken van uw loon. Een dergelijke inhouding op het loon is, mits enkele uitzonderingen, verboden door de loonbeschermingswet. Maar anderhalf jaar geleden werd er een oplossing voor deze problematiek gecreëerd.
Werknemers krijgen de boete rechtstreeks
Die oplossing kwam er in september 2015 door de opstart het nieuwe IT-platform: Fines Managament Services (FMS). Hierdoor kunnen verkeersboetes rechtstreeks naar de bestuurders van bedrijfswagens worden gestuurd. De invoering van dit systeem zorgde ook meteen voor een hele vereenvoudiging van de administratieve rompslomp aangezien alle tussenstappen geëlimineerd worden. Als u wordt geflitst of een andere overtreding begaat, kan je rekenen op de bescherming van persoonsgegevens. Uw werkgever wordt immers niet op de hoogte gebracht van de boete.
Heeft u vragen over verkeersrecht of heeft u bijstand nodig van een advocaat? Neem contact op met IntoLaw.
Bereken je boete
Actueel
Woensdag 19 Juni 2024
Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatieWat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.
Lees meerDonderdag 30 Mei 2024
Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AIVan aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.
Lees meerWoensdag 22 Mei 2024
Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.
Lees meer