Weyts vraagt verzekeringssector om korting voor bestuurders die deelnemen aan terugkomdag
Maandag 05 Oktober 2015
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft dinsdag tijdens een mobiliteitsconferentie van verzekeraar Baloise de verzekeringssector opgeroepen om een tegemoetkoming te voorzien voor beginnende autobestuurders die deelnemen aan een vrijwillige "terugkomdag". Het gaat om een opfrissingscursus na het behalen van het rijbewijs, die moet helpen om het ongevalrisico van beginnende bestuurders te verminderen. De verzekeringssector laat in een reactie weten dat verzekeringsmaatschappijen individueel moeten beslissen over tegemoetkomingen.
"Het hoge aantal verkeersdoden in Vlaanderen is een echte schande", zei Weyts dinsdag. "Vooral de eerste negen maanden na het behalen van het rijbewijs zijn gevaarlijk. Ik heb de verzekeringssector gevraagd om wie deel neemt aan die cursus, in ruil een korting te geven op de verzekeringspremie. Dat kan een win-winsituatie zijn maar ik heb daar nog geen positief antwoord op gekregen."
Verzekeringskoepel Assuralia laat in een reactie weten dat de sector positief staat tegenover elk initiatief dat verantwoord rijgedrag ten goede komt, maar dat beslissingen over tegemoetkomingen materie zijn waarover de verzekeringsmaatschappijen zelf moeten beslissen.
Baloise-CEO Gert De Winter antwoordde dinsdag overigens positief op de vraag van Weyts. "Mijn ja hebt u. We doen het trouwens al met een korting voor wie investeert in verkeersveiligheidsopties en in milieu." Ook BIVV-topvrouw Karin Genoe juicht de vraag van Weyts toe.
Weyts liet eerder dit jaar weten ook de invoering van een verplichte terugkomdag na het behalen van het rijbewijs te onderzoeken, bijvoorbeeld na 2.000 of 3.000 kilometer. Het gaat om een piste die wordt bekeken in een bredere studie die besteld is bij de Universiteit Hasselt.
BRUSSEL 29/09 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer