Weyts verzamelt mobiliteitsdata voor slimme mobiliteitsapp

 Weyts verzamelt mobiliteitsdata voor slimme mobiliteitsapp

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil alle beschikbare mobiliteitsdata verzamelen op één platform. Dat platform zou dan van pas kunnen komen bij de ontwikkeling van een slimme mobiliteitsapp. Maar de informatie zou ook kunnen gebruikt worden om websites of op dynamische verkeersborden langs de weg. Dat heeft de N-VA-minister geantwoord op een schriftelijke vraag van Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (sp.a).

Minister Weyts kondigde vorig jaar aan dat hij werk wilde maken van een slimme mobiliteitsapp, een app waarop alle verkeersinformatie in real time beschikbaar is. Met die app zouden gebruikers meteen kunnen zien hoe ze op de snelste manier op hun bestemming kunnen geraken. De N-VA-minister kreeg toen de kritiek dat er al mobiliteitsapps bestaan en dat heel veel informatie al beschikbaar is, bijvoorbeeld via Google Maps.

Maar in antwoord op een schriftelijke vraag van Joris Vandenbroucke (sp.a) benadrukt de N-VA-minister dat er "nog geen enkele app bestaat die real-time reisinformatie over alle modi aanbiedt". "Er is dus wel degelijk nog ruimte voor verbetering van bestaande apps en voor nieuwe apps."

Om de aangekondigde app te realiseren, maakt minister Weyts in een eerste stap werk van open mobiliteitsdata. Zo is het de bedoeling om alle mobiliteitsdata die in Vlaanderen aanwezig is (o.a. van De Lijn en het Verkeerscentrum Vlaanderen) via het departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) te verzamelen op één platform. Die info zou dan kunnen aangevuld worden met informatie van de NMBS en de MIVB, "onder voorbehoud van het open data-aanbod van deze spelers", dixit Weyts.

De informatie die via dat platform verzameld wordt, kan niet alleen de basis zijn voor de ontwikkeling van een slimme mobiliteitsapp, maar zou volgens Weyts ook kunnen gebruikt worden voor websites en borden langs de wegen.

Het departement MOW zal voor die taak samenwerken met een "externe partner". Wie die externe partner is of zal zijn, is nog niet duidelijk.

BRUSSEL 06/07 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Update Car-Pass: ontdek hier wat er is veranderd!

Woensdag 08 Maart 2023

Update Car-Pass: ontdek hier wat er is veranderd!

De Car-Pass is een document dat fraude bij verkoop van tweedehandsvoertuigen tegengaat. Dit standaarddocument kreeg onlangs een update. We bezorgen je hieronder een handig overzicht van de laatste aanpassingen.

Lees meer
 Slachtoffer internetfraude? Ontdek hier wat je moet doen!

Woensdag 08 Maart 2023

Slachtoffer internetfraude? Ontdek hier wat je moet doen!

Het aantal slachtoffers van internetfraude neemt nog elke dag toe. Oplichters worden dan ook steeds creatiever en professioneler. In dit artikel bespreken we kort de meest voorkomende vormen van internetfraude, enkele tips om te voorkomen dat jij het volgende slachtoffer wordt en welke juridische stappen ondernomen kunnen worden als het te laat is.

Lees meer
 Een rijverbod ondergaan; mag ik nog een elektrische step besturen?

Maandag 13 Februari 2023

Een rijverbod ondergaan; mag ik nog een elektrische step besturen?

De elektronische step is al volledig ingeburgerd in het straatbeeld en als transportmiddel. Toch is het tot op vandaag niet duidelijk of elektrische fietsen/steps al dan niet toegelaten zijn wanneer je een rijverbod moet ondergaan. Een rijverbod betekent zoveel als een verbod om een motorvoertuig te besturen. Volgens de Wegcode wordt een motorvoertuig omschreven als “elk voertuig uitgerust met een motor, bestemd om op eigen kracht te rijden”. Een elektrische step of fiets, waarbij de motor ondersteunend werkt, valt daar niet geheel onder.

Lees meer
close menu 1u