Weyts verzamelt mobiliteitsdata voor slimme mobiliteitsapp

 Weyts verzamelt mobiliteitsdata voor slimme mobiliteitsapp

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil alle beschikbare mobiliteitsdata verzamelen op één platform. Dat platform zou dan van pas kunnen komen bij de ontwikkeling van een slimme mobiliteitsapp. Maar de informatie zou ook kunnen gebruikt worden om websites of op dynamische verkeersborden langs de weg. Dat heeft de N-VA-minister geantwoord op een schriftelijke vraag van Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (sp.a).

Minister Weyts kondigde vorig jaar aan dat hij werk wilde maken van een slimme mobiliteitsapp, een app waarop alle verkeersinformatie in real time beschikbaar is. Met die app zouden gebruikers meteen kunnen zien hoe ze op de snelste manier op hun bestemming kunnen geraken. De N-VA-minister kreeg toen de kritiek dat er al mobiliteitsapps bestaan en dat heel veel informatie al beschikbaar is, bijvoorbeeld via Google Maps.

Maar in antwoord op een schriftelijke vraag van Joris Vandenbroucke (sp.a) benadrukt de N-VA-minister dat er "nog geen enkele app bestaat die real-time reisinformatie over alle modi aanbiedt". "Er is dus wel degelijk nog ruimte voor verbetering van bestaande apps en voor nieuwe apps."

Om de aangekondigde app te realiseren, maakt minister Weyts in een eerste stap werk van open mobiliteitsdata. Zo is het de bedoeling om alle mobiliteitsdata die in Vlaanderen aanwezig is (o.a. van De Lijn en het Verkeerscentrum Vlaanderen) via het departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) te verzamelen op één platform. Die info zou dan kunnen aangevuld worden met informatie van de NMBS en de MIVB, "onder voorbehoud van het open data-aanbod van deze spelers", dixit Weyts.

De informatie die via dat platform verzameld wordt, kan niet alleen de basis zijn voor de ontwikkeling van een slimme mobiliteitsapp, maar zou volgens Weyts ook kunnen gebruikt worden voor websites en borden langs de wegen.

Het departement MOW zal voor die taak samenwerken met een "externe partner". Wie die externe partner is of zal zijn, is nog niet duidelijk.

BRUSSEL 06/07 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Action récursoire d’une assurance après un accident

Donderdag 24 Juni 2021

Action récursoire d’une assurance après un accident

Après un accident où un assuré est reconnu fautif et sous l’influence de l’alcool notamment, l’assurance dispose d’un droit de recours, également appelé action récursoire. Intolaw explique dans cet article ce qu’il faut savoir sur cette action, les notions principales liées au recours, ainsi que les réflexes à avoir dans pareille situation.

Lees meer
 Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Maandag 21 Juni 2021

Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Huidig minister van Justitie Vincent van Quickenborne kondigde recent enkele maatregelen aan om de verkeersveiligheid te verhogen en hardrijders aan te pakken. Meer concreet zullen de correctiemarges die het openbaar ministerie toepast op snelheidsovertredingen worden weggewerkt. Maar wat wil dit nu concreet zeggen? En welke gevolgen heeft dit voor personen die te snel rijden?

Lees meer
 Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Dinsdag 15 Juni 2021

Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Als men Duitsland zegt, zal één van de eerste dingen waaraan je denkt de Duitse Autobahn zijn. Het ontbreken van een snelheidslimiet op bepaalde delen van de Duitse wegen spreekt menig vakantieganger en autoliefhebber aan. Maar laat je zeker niet vangen, ook in Duitsland zijn de gevolgen voor een snelheidsovertreding niet te onderschatten.

Lees meer
close menu