Weyts verzamelt mobiliteitsdata voor slimme mobiliteitsapp

 Weyts verzamelt mobiliteitsdata voor slimme mobiliteitsapp

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil alle beschikbare mobiliteitsdata verzamelen op één platform. Dat platform zou dan van pas kunnen komen bij de ontwikkeling van een slimme mobiliteitsapp. Maar de informatie zou ook kunnen gebruikt worden om websites of op dynamische verkeersborden langs de weg. Dat heeft de N-VA-minister geantwoord op een schriftelijke vraag van Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (sp.a).

Minister Weyts kondigde vorig jaar aan dat hij werk wilde maken van een slimme mobiliteitsapp, een app waarop alle verkeersinformatie in real time beschikbaar is. Met die app zouden gebruikers meteen kunnen zien hoe ze op de snelste manier op hun bestemming kunnen geraken. De N-VA-minister kreeg toen de kritiek dat er al mobiliteitsapps bestaan en dat heel veel informatie al beschikbaar is, bijvoorbeeld via Google Maps.

Maar in antwoord op een schriftelijke vraag van Joris Vandenbroucke (sp.a) benadrukt de N-VA-minister dat er "nog geen enkele app bestaat die real-time reisinformatie over alle modi aanbiedt". "Er is dus wel degelijk nog ruimte voor verbetering van bestaande apps en voor nieuwe apps."

Om de aangekondigde app te realiseren, maakt minister Weyts in een eerste stap werk van open mobiliteitsdata. Zo is het de bedoeling om alle mobiliteitsdata die in Vlaanderen aanwezig is (o.a. van De Lijn en het Verkeerscentrum Vlaanderen) via het departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) te verzamelen op één platform. Die info zou dan kunnen aangevuld worden met informatie van de NMBS en de MIVB, "onder voorbehoud van het open data-aanbod van deze spelers", dixit Weyts.

De informatie die via dat platform verzameld wordt, kan niet alleen de basis zijn voor de ontwikkeling van een slimme mobiliteitsapp, maar zou volgens Weyts ook kunnen gebruikt worden voor websites en borden langs de wegen.

Het departement MOW zal voor die taak samenwerken met een "externe partner". Wie die externe partner is of zal zijn, is nog niet duidelijk.

BRUSSEL 06/07 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u