Weyts onderzoekt verplichte 'terugkomdag' voor beginnende bestuurders

 Weyts onderzoekt verplichte 'terugkomdag' voor beginnende bestuurders

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts onderzoekt de mogelijke invoering van een verplichte terugkomdag voor beginnende bestuurders. Dat heeft hij vrijdag in het VTM NIEUWS gezegd. Het zou gaan om een soort bijkomende test na het behalen van het rijbewijs. Bedoeling zou zijn om het ongevalrisico van beginnende bestuurders te verminderen.

Jongeren zijn oververtegenwoordigd in de ongevalstatistieken. Dat is op zich niet nieuw. Onderzoek toont ook aan dat jongeren een verhoogd ongevalsrisico lopen in de eerste duizenden kilometers die ze afleggen. Het is geen toeval dat het BIVV ooit campagne voerde met de slogan "De eerste 1.500 km zijn de gevaarlijkste". Het ongevalsrisico is drie maal hoger voor bestuurders die sinds het behalen van hun rijbewijs maar 2.500 km of minder hebben afgelegd in vergelijking met bestuurders die al 9.500-24.500 km hebben afgelegd.

Om de veiligheid van beginnende bestuurders te verhogen, overweegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts de invoering van een verplichte terugkomdag na het behalen van het rijbewijs, bijvoorbeeld na 2.000 of 3.000 kilometer. Het is althans een piste die wordt bekeken in een bredere studie die besteld is bij de Universiteit Hasselt.

"We focussen op sociaal rijgedrag, het kunnen rijden in gewijzigde weersomstandigheden en het kunnen inschatten van risico's op de baan", legt de N-VA-minister uit aan VTM NIEUWS.

En wat als de test geen succes is? "Als we zoiets invoeren, willen we daar ook gevolgen aan koppelen. Als blijkt dat je asociaal rijgedrag vertoont, kan je zo'n mensen niet op de baan laten".

BRUSSEL 13/03 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Action récursoire d’une assurance après un accident

Donderdag 24 Juni 2021

Action récursoire d’une assurance après un accident

Après un accident où un assuré est reconnu fautif et sous l’influence de l’alcool notamment, l’assurance dispose d’un droit de recours, également appelé action récursoire. Intolaw explique dans cet article ce qu’il faut savoir sur cette action, les notions principales liées au recours, ainsi que les réflexes à avoir dans pareille situation.

Lees meer
 Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Maandag 21 Juni 2021

Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Huidig minister van Justitie Vincent van Quickenborne kondigde recent enkele maatregelen aan om de verkeersveiligheid te verhogen en hardrijders aan te pakken. Meer concreet zullen de correctiemarges die het openbaar ministerie toepast op snelheidsovertredingen worden weggewerkt. Maar wat wil dit nu concreet zeggen? En welke gevolgen heeft dit voor personen die te snel rijden?

Lees meer
 Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Dinsdag 15 Juni 2021

Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Als men Duitsland zegt, zal één van de eerste dingen waaraan je denkt de Duitse Autobahn zijn. Het ontbreken van een snelheidslimiet op bepaalde delen van de Duitse wegen spreekt menig vakantieganger en autoliefhebber aan. Maar laat je zeker niet vangen, ook in Duitsland zijn de gevolgen voor een snelheidsovertreding niet te onderschatten.

Lees meer
close menu