Weyts onderzoekt verplichte 'terugkomdag' voor beginnende bestuurders

 Weyts onderzoekt verplichte 'terugkomdag' voor beginnende bestuurders

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts onderzoekt de mogelijke invoering van een verplichte terugkomdag voor beginnende bestuurders. Dat heeft hij vrijdag in het VTM NIEUWS gezegd. Het zou gaan om een soort bijkomende test na het behalen van het rijbewijs. Bedoeling zou zijn om het ongevalrisico van beginnende bestuurders te verminderen.

Jongeren zijn oververtegenwoordigd in de ongevalstatistieken. Dat is op zich niet nieuw. Onderzoek toont ook aan dat jongeren een verhoogd ongevalsrisico lopen in de eerste duizenden kilometers die ze afleggen. Het is geen toeval dat het BIVV ooit campagne voerde met de slogan "De eerste 1.500 km zijn de gevaarlijkste". Het ongevalsrisico is drie maal hoger voor bestuurders die sinds het behalen van hun rijbewijs maar 2.500 km of minder hebben afgelegd in vergelijking met bestuurders die al 9.500-24.500 km hebben afgelegd.

Om de veiligheid van beginnende bestuurders te verhogen, overweegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts de invoering van een verplichte terugkomdag na het behalen van het rijbewijs, bijvoorbeeld na 2.000 of 3.000 kilometer. Het is althans een piste die wordt bekeken in een bredere studie die besteld is bij de Universiteit Hasselt.

"We focussen op sociaal rijgedrag, het kunnen rijden in gewijzigde weersomstandigheden en het kunnen inschatten van risico's op de baan", legt de N-VA-minister uit aan VTM NIEUWS.

En wat als de test geen succes is? "Als we zoiets invoeren, willen we daar ook gevolgen aan koppelen. Als blijkt dat je asociaal rijgedrag vertoont, kan je zo'n mensen niet op de baan laten".

BRUSSEL 13/03 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u