Weyts legt aanbevelingen rijopleiding van Europa en eigen studie naast zich neer
Woensdag 30 December 2015

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts legt aanbevelingen van de Europese Commissie en van een eigen studie bij het Steunpunt Verkeersveiligheid voor het verbeteren van de rijopleiding naast zich neer. Dat meldt mobiliteitsclub VAB dinsdag. "Het verplichte terugkommoment dat de minister wil introduceren, en dat hij opvoert als een waardevolle nieuwe 'fase' in de vernieuwde rijopleiding, wordt door het Steunpunt Verkeersveiligheid in feite expliciet afgewezen als beleidsaanbeveling om de rijopleiding te verbeteren", klinkt het.
Volgend jaar zullen we volgens VAB een moeilijker rijexamen krijgen, terwijl de rijopleiding zelf niet aangepakt wordt, "laat staan dat ze de kandidaten beter zal voorbereiden op dat nieuwe examen".
Behalve specialisten zijn ook de automobilisten het niet eens met de visie van Weyts, zo blijkt een enquête van VAB bij zowat 2.000 respondenten. "De automobilist is van oordeel dat er eerst werk gemaakt moet worden van een betere basisopleiding, vooraleer je nascholing gaat verplichten." Ook jongeren vinden een terugkommoment na het behalen van het rijbewijs maar niets, blijkt uit een bevraging van 1.900 jongeren die recentelijk hun rijbewijs behaalden.
VAB ijvert voor een veralgemening van het opleidingstraject zoals toegepast binnen het Vlaamse project 'Start to Drive' (met een infoavond voor de begeleider, een praktische basisopleiding van 2 uur in een rijschool en een evaluatiemoment na minimum twee maanden oefenen).
De kostprijs voor een korte opleiding voor de vrije begeleider kan volgens VAB bovendien zeer laag gehouden worden, aangezien het om een groepssessie gaat en "dit financieel ondersteund kan worden vanuit het op te richten Verkeersveiligheidsfonds van minister Weyts."
"Zowel deskundigen als automobilisten en jongeren zelf geven aan dat een investering in een goede basisopleiding en een korte bijscholing van de begeleider aangewezen is. Waarom de minister dit naast zich neerlegt en kiest voor een (overigens nog niet gedefinieerde) 'terugkomdag', waar geen draagvlak voor bestaat, is ons een raadsel", aldus VAB.
Bron: Belga
Actueel

De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.
Lees meer
Donderdag 26 Juni 2025
EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe AvocatsIn een streven om het model van moderne en toegankelijke juridische expertise verder te versterken, kondigt EKON LEGAL vandaag een belangrijke stap aan in zijn ontwikkeling. Na de succesvolle samenwerking tussen Intolaw en HBSV Advocaten, voegt het Franstalige kantoor Parallaxe Avocats zich nu bij deze strategische alliantie. Deze integratie maakt deel uit van een gemeenschappelijke visie: het aanbieden van innovatieve juridische dienstverlening die is afgestemd op de huidige behoeften van de cliënten.
Lees meer
Maandag 23 Juni 2025
Parkeren in Brussel-stad wordt fors duurder vanaf 1 juli 2025De Stad Brussel verhoogt op 1 juli 2025 haar parkeertarieven. Wat verandert er precies? Een overzicht van de nieuwe prijzen, de reacties van handelaars en wat het betekent voor bewoners en bezoekers.
Lees meer