Weyts legt aanbevelingen rijopleiding van Europa en eigen studie naast zich neer
Woensdag 30 December 2015
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts legt aanbevelingen van de Europese Commissie en van een eigen studie bij het Steunpunt Verkeersveiligheid voor het verbeteren van de rijopleiding naast zich neer. Dat meldt mobiliteitsclub VAB dinsdag. "Het verplichte terugkommoment dat de minister wil introduceren, en dat hij opvoert als een waardevolle nieuwe 'fase' in de vernieuwde rijopleiding, wordt door het Steunpunt Verkeersveiligheid in feite expliciet afgewezen als beleidsaanbeveling om de rijopleiding te verbeteren", klinkt het.
Volgend jaar zullen we volgens VAB een moeilijker rijexamen krijgen, terwijl de rijopleiding zelf niet aangepakt wordt, "laat staan dat ze de kandidaten beter zal voorbereiden op dat nieuwe examen".
Behalve specialisten zijn ook de automobilisten het niet eens met de visie van Weyts, zo blijkt een enquête van VAB bij zowat 2.000 respondenten. "De automobilist is van oordeel dat er eerst werk gemaakt moet worden van een betere basisopleiding, vooraleer je nascholing gaat verplichten." Ook jongeren vinden een terugkommoment na het behalen van het rijbewijs maar niets, blijkt uit een bevraging van 1.900 jongeren die recentelijk hun rijbewijs behaalden.
VAB ijvert voor een veralgemening van het opleidingstraject zoals toegepast binnen het Vlaamse project 'Start to Drive' (met een infoavond voor de begeleider, een praktische basisopleiding van 2 uur in een rijschool en een evaluatiemoment na minimum twee maanden oefenen).
De kostprijs voor een korte opleiding voor de vrije begeleider kan volgens VAB bovendien zeer laag gehouden worden, aangezien het om een groepssessie gaat en "dit financieel ondersteund kan worden vanuit het op te richten Verkeersveiligheidsfonds van minister Weyts."
"Zowel deskundigen als automobilisten en jongeren zelf geven aan dat een investering in een goede basisopleiding en een korte bijscholing van de begeleider aangewezen is. Waarom de minister dit naast zich neerlegt en kiest voor een (overigens nog niet gedefinieerde) 'terugkomdag', waar geen draagvlak voor bestaat, is ons een raadsel", aldus VAB.
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer