Weyts denkt aan verplichte registratie snelheidsborden

 Weyts denkt aan verplichte registratie snelheidsborden

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) plant een bijsturing van de verkeersbordendatabank. Die databank wil alle verkeersborden digitaal in kaart brengen, maar wordt door de lokale besturen onvoldoende up to date gehouden. Minister Weyts overweegt daarom het aantal borden in de databank te beperken, maar gemeenten tegelijk te verplichten alle snelheidsgerelateerde signalisatie te registreren. Dat zegt hij in antwoord op een schriftelijke vraag van sp.a-parlementslid Joris Vandenbroucke.

In 2008 besliste de toenmalige Vlaamse regering een verkeersbordendatabank op te richten. Die databank moest de bestaande wirwar aan verkeersborden in kaart brengen en moest ook een efficiënter gebruik van verkeersborden mogelijk maken. De databank is daarnaast ook een essentieel instrument voor de plannen met slimme mobiliteitstoepassingen zoals de intelligente snelheidsbegrenzer ISA.

Maar uit cijfers is gebleken dat amper de helft van de Vlaamse gemeenten nieuwe gegevens invoert in de databank. Gemeenten voeren daarvoor verschillende redenen aan, gaande van "onvoldoende personeel" tot "overbevraagd door de federale/Vlaamse overheid" en "onvoldoende ondersteuning".

Minister Weyts werkt aan een actieplan. Er is alvast de piste om gemeenten enkel te vragen snelheidsgerelateerde signalisatie op te nemen. "Dit zal de werklast voor gemeenten verminderen en zal het tegelijk mogelijk maken om te focussen op de signalisatie die het relevantste is voor de verkeersveiligheid", luidt het. Gemeenten zouden dan wel verplicht worden dat beperkter aantal borden te registreren.

Vraagsteller Joris Vandenbroucke: "Het idee om in ruil voor de verplichting om de databank up to date te houden, te focussen op de snelheidsgerelateerde borden, houdt zeker steek. Dit is immers een must voor toepassingen zoals ISA die helpen om de verkeersveiligheid te verbeteren." Maar de minister mag het daar ook niet bij laten, meent de sp.a'er. "Er zijn al teveel tijd en middelen geïnvesteerd om de ambitie voor een volledige en accurate verkeersbordendatabank te verlaten. Die hebben we nodig als we de zelfrijdende wagen ook op onze wegen willen verwelkomen. Slimme wagens rijden namelijk niet op domme wegen".

BRUSSEL 21/06 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u