Weyts denkt aan verplichte registratie snelheidsborden

 Weyts denkt aan verplichte registratie snelheidsborden

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) plant een bijsturing van de verkeersbordendatabank. Die databank wil alle verkeersborden digitaal in kaart brengen, maar wordt door de lokale besturen onvoldoende up to date gehouden. Minister Weyts overweegt daarom het aantal borden in de databank te beperken, maar gemeenten tegelijk te verplichten alle snelheidsgerelateerde signalisatie te registreren. Dat zegt hij in antwoord op een schriftelijke vraag van sp.a-parlementslid Joris Vandenbroucke.

In 2008 besliste de toenmalige Vlaamse regering een verkeersbordendatabank op te richten. Die databank moest de bestaande wirwar aan verkeersborden in kaart brengen en moest ook een efficiënter gebruik van verkeersborden mogelijk maken. De databank is daarnaast ook een essentieel instrument voor de plannen met slimme mobiliteitstoepassingen zoals de intelligente snelheidsbegrenzer ISA.

Maar uit cijfers is gebleken dat amper de helft van de Vlaamse gemeenten nieuwe gegevens invoert in de databank. Gemeenten voeren daarvoor verschillende redenen aan, gaande van "onvoldoende personeel" tot "overbevraagd door de federale/Vlaamse overheid" en "onvoldoende ondersteuning".

Minister Weyts werkt aan een actieplan. Er is alvast de piste om gemeenten enkel te vragen snelheidsgerelateerde signalisatie op te nemen. "Dit zal de werklast voor gemeenten verminderen en zal het tegelijk mogelijk maken om te focussen op de signalisatie die het relevantste is voor de verkeersveiligheid", luidt het. Gemeenten zouden dan wel verplicht worden dat beperkter aantal borden te registreren.

Vraagsteller Joris Vandenbroucke: "Het idee om in ruil voor de verplichting om de databank up to date te houden, te focussen op de snelheidsgerelateerde borden, houdt zeker steek. Dit is immers een must voor toepassingen zoals ISA die helpen om de verkeersveiligheid te verbeteren." Maar de minister mag het daar ook niet bij laten, meent de sp.a'er. "Er zijn al teveel tijd en middelen geïnvesteerd om de ambitie voor een volledige en accurate verkeersbordendatabank te verlaten. Die hebben we nodig als we de zelfrijdende wagen ook op onze wegen willen verwelkomen. Slimme wagens rijden namelijk niet op domme wegen".

BRUSSEL 21/06 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u