Weyts denkt aan verplichte registratie snelheidsborden

 Weyts denkt aan verplichte registratie snelheidsborden

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) plant een bijsturing van de verkeersbordendatabank. Die databank wil alle verkeersborden digitaal in kaart brengen, maar wordt door de lokale besturen onvoldoende up to date gehouden. Minister Weyts overweegt daarom het aantal borden in de databank te beperken, maar gemeenten tegelijk te verplichten alle snelheidsgerelateerde signalisatie te registreren. Dat zegt hij in antwoord op een schriftelijke vraag van sp.a-parlementslid Joris Vandenbroucke.

In 2008 besliste de toenmalige Vlaamse regering een verkeersbordendatabank op te richten. Die databank moest de bestaande wirwar aan verkeersborden in kaart brengen en moest ook een efficiënter gebruik van verkeersborden mogelijk maken. De databank is daarnaast ook een essentieel instrument voor de plannen met slimme mobiliteitstoepassingen zoals de intelligente snelheidsbegrenzer ISA.

Maar uit cijfers is gebleken dat amper de helft van de Vlaamse gemeenten nieuwe gegevens invoert in de databank. Gemeenten voeren daarvoor verschillende redenen aan, gaande van "onvoldoende personeel" tot "overbevraagd door de federale/Vlaamse overheid" en "onvoldoende ondersteuning".

Minister Weyts werkt aan een actieplan. Er is alvast de piste om gemeenten enkel te vragen snelheidsgerelateerde signalisatie op te nemen. "Dit zal de werklast voor gemeenten verminderen en zal het tegelijk mogelijk maken om te focussen op de signalisatie die het relevantste is voor de verkeersveiligheid", luidt het. Gemeenten zouden dan wel verplicht worden dat beperkter aantal borden te registreren.

Vraagsteller Joris Vandenbroucke: "Het idee om in ruil voor de verplichting om de databank up to date te houden, te focussen op de snelheidsgerelateerde borden, houdt zeker steek. Dit is immers een must voor toepassingen zoals ISA die helpen om de verkeersveiligheid te verbeteren." Maar de minister mag het daar ook niet bij laten, meent de sp.a'er. "Er zijn al teveel tijd en middelen geïnvesteerd om de ambitie voor een volledige en accurate verkeersbordendatabank te verlaten. Die hebben we nodig als we de zelfrijdende wagen ook op onze wegen willen verwelkomen. Slimme wagens rijden namelijk niet op domme wegen".

BRUSSEL 21/06 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Rijden tijdens een rijverbod

Woensdag 18 Mei 2022

Rijden tijdens een rijverbod

Kreeg je een rijverbod, maar werd je toch betrapt op het rijden door de politie? Lees hier wat de mogelijke sancties zijn en of je een eventuele verzwaring van straf riskeert.

Lees meer
 Stilstaan op een overweg

Dinsdag 17 Mei 2022

Stilstaan op een overweg

Heb je weleens de verkeerde inschatting gemaakt, door toch nog de overweg over te steken wanneer het verkeer belemmerd was, waardoor je uiteindelijk stil kwam te staan op een overweg? Dit is strafbaar en kan daarnaast ernstige gevolgen met zich meebrengen.

Lees meer
 "The best time to plant a tree was 20 years ago. The second best time is now."

"The best time to plant a tree was 20 years ago. The second best time is now."

Als Intolaw zijn we constant aan het zoeken hoe we kunnen verbeteren, leren en groeien. Het krijgen en geven van feedback is cruciaal in dit proces. Optimaliseer wat goed is en verbeter wat beter kan. Volledige transparantie! Dat is dan ook de reden geweest om twee jaar geleden een samenwerking met TrustPilot aan te gaan. Dat we vandaag de mijlpaal kunnen vieren van onze 1000ste review gaat dan ook niet ongemerkt voorbij. We zijn dan ook trots dat we het label “excellent” verdienen dankzij een score van 4,7 op 5.

Lees meer
close menu 1u