Wereldwijd één dodelijk verkeersslachtoffer per 25 seconden
Zondag 14 Februari 2016
Elke 25 seconden komt er ergens in de wereld iemand om door een verkeersongeluk. Dat zeggen de speciaal gezant voor de verkeersveiligheid bij de Verenigde Naties Jean Todt en de topman van de Europese economische commissie van de Verenigde Naties Christian Friis Bach woensdag. Ze roepen de regeringsleiders op tot actie.
De VN spreekt van een "pandemie". Jaarlijks sterven wereldwijd 1,25 miljoen mensen in het verkeer, een kwart van hen voetgangers. Nog eens 20 tot 50 miljoen weggebruikers raken daarnaast gewond. Todt en Friis Bach roepen alle landen dan ook op om de 58 conventies en akkoorden van de VN met betrekking to het verkeer te ondertekenen en meer maatregelen te nemen. Een snelheidsvermindering van 10 kilometer per uur, bijvoorbeeld, zou het aantal verkeersongelukken al met een derde kunnen verminderen.
Vooral in ontwikkelingslanden is de situatie schrijnend en die is in de laatste jaren verergerd. In Afrika alleen al vallen 43 procent van de slachtoffers. Dat komt overeen met 25 doden per 100.000 inwoners. In Europa ligt dat aantal met 9,3 een stuk lager.
Todt en Friis Bach wijzen niet alleen de landen met de vinger, maar ook de autoconstructeurs. Om kosten te besparen verwijderen die soms de veiligheidsvoorzieningen uit hun wagens die bedoeld zijn voor de Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse markt, hoewel die veiligheidsmaatregelen hen maar 200 dollar per auto kosten.
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer