We gedragen ons weer slechter in het verkeer
Woensdag 07 Oktober 2015

Het gaat bergaf met ons gedrag in het verkeer, zo blijkt uit de statistieken van de Belgische politierechtbanken waar Het Laatste Nieuws en De Morgen woensdag over berichten. Vorig jaar werden alles samen 293.887 mensen veroordeeld tot boetes en cel- en werkstraffen. Dat is ruim 7 procent meer dan in 2013. Vooral de cijfers over de vluchtmisdrijven zijn ronduit onrustwekkend.
Vorig jaar sloegen 868 bestuurders op de vlucht na een ongeval met gewonden, een stijging van 12,4 procent in vergelijking met 2013. Bij aanrijdingen met enkel stoffelijke schade reden maar liefst 6.415 chauffeurs gewoon door (+21,4 procent).
In de statistieken zijn enkel de veroordeelden opgenomen. Er is echter ook een onbekend groot aantal gevallen die door de slachtoffers niet worden aangegeven en/of door de politie niet kunnen worden opgehelderd.
Ook de cijfers over alcohol achter het stuur zijn niet positief. In 2014 werden 6.242 bestuurders veroordeeld voor een ongeval met blikschade in beschonken toestand (+11 procent). Zo'n 2.393 (+0,2 procent) bestuurders veroorzaakten een ongeval met gewonden nadat ze te veel gedronken hadden.
Te veel gestrafte chauffeurs zijn ook hardleers en hervallen, zo leren de statistieken nog. Vorig jaar werden er 1.794 betrapt achter het stuur terwijl hun rijbewijs al was ingetrokken wegens een eerder misdrijf (+60 procent). Nog opmerkelijker is de toename met 57 procent van het aantal mensen (15.116) dat rondreed zonder geldig rijbewijs.
BRUSSEL 07/10 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel

Maandag 03 Maart 2025
Welke aansprakelijkheid bij een ongeval op privéterrein?Wie is er aansprakelijk bij een ongeval op een privéterrein of parkeerplaats ? Intolaw bespreekt de definitie van de “openbare weg” om de verantwoordelijkheden bij dit soort ongevallen te bepalen. Heeft u behoefte aan professioneel juridisch advies voor de behandeling van uw gerechtelijk dossier? Neem contact op met Intolaw.
Lees meer
Maandag 03 Maart 2025
Opschorting van de uitspraak in België: principe en modaliteitenDe opschorting van de uitspraak, die niet verward dient te worden met de opschorting van de rijbewijsintrekking, is een coulancemaatregel die veel beklaagden wensen te verkrijgen. Maar wat is de oorsprong ervan ? Wat zijn de toepassingsvoorwaarden ? Zijn er verschillende modaliteiten ? En wat gebeurt er zodra de opschorting is verkregen ? Intolaw vat samen wat u moet weten over de opschorting van de uitspraak in België.
Lees meer
De technische keuring is een essentieel onderdeel van verkeersveiligheid. Maar mag een voertuig zonder geldige keuring nog steeds in het verkeer worden gebracht, bijvoorbeeld als de keuring is verlopen? Laten we deze stelling onderzoeken.
Lees meer