Wat is de grootste ergernis van de Vlaming op de weg? Middenvakrijders!

 Wat is de grootste ergernis van de Vlaming op de weg? Middenvakrijders!

Vlamingen ergeren zich wel eens aan bestuurders die te traag rijden, geen richtingaanwijzers gebruiken of bumperkleven. Maar de Vlaming ergert zich het allermeest aan automobilisten die onnodig links of in het midden van een openbare weg met meerdere rijvakken blijven rijden. Daarom verduidelijken wij voor u nog eens de specifieke regelen omtrent dit probleem.

Principe: zo rechts mogelijk rijden

De plaats van de bestuurders op de weg wordt geregeld in artikel 9 van het KB houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

In dit artikel valt duidelijk te lezen dat iedere bestuurder de verplichting heeft zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan(*) te blijven.

(*) Een rijbaan kan uit een of meer rijstroken bestaan en is dat gedeelte van de weg dat door voertuigen, m.n. auto's, bereden wordt.

Uitzonderingen

In bepaalde gevallen geldt bovenvermeld principe niet en mag je dus links rijden, ook al is de rechterrijstrook vrij van verkeer. De wet vermeldt volgende situaties:

·         Rotondes

·         Voorsorteervakken: rijstrook volgen die het best aan je bestemming beantwoordt.

·         Pleinen

·         Bebouwde kom: rijstrook volgen die het best aan je bestemming beantwoordt.

·         Druk verkeer/file

·         Motorrijders

 

Motorrijders

Daarnaast zijn ook de motorrijders uitzonderingsgevallen. Zij mogen zich steeds over de volledige breedte van de rijbaan begeven indien het een eenrichtingsbaan betreft en over de helft van de rijbaan langs de rechterzijde indien het verkeer in beide richtingen toegelaten is.

Indien de rijbaan in rijstroken verdeeld is, mogen zij zich eveneens over de volledige breedte van de rijstrook, waarop zij rijden, begeven.

Zolang een motorrijder zich aan deze regelen houdt, voert hij of zij geen manoeuvre uit en moet hij of zij ook geen richtingsaanwijzers gebruiken. De motorrijder moet wel opletten dat hij of zij de inhaalbewegingen, waarmee zijn of haar achterliggers begonnen zijn, niet hindert. Ten slotte moet je ook als motorrijder steeds in je achterhoofd houden dat rechts inhalen verboden is.

Sanctionering

Het niet respecteren van de regel om zoveel mogelijk rechts te rijden betreft een overtreding van de eerste graad. Dit wil zeggen dat de overtreder een onmiddellijke inning van 55 euro zal moeten betalen.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u