Wat is de grootste ergernis van de Vlaming op de weg? Middenvakrijders!

 Wat is de grootste ergernis van de Vlaming op de weg? Middenvakrijders!

Vlamingen ergeren zich wel eens aan bestuurders die te traag rijden, geen richtingaanwijzers gebruiken of bumperkleven. Maar de Vlaming ergert zich het allermeest aan automobilisten die onnodig links of in het midden van een openbare weg met meerdere rijvakken blijven rijden. Daarom verduidelijken wij voor u nog eens de specifieke regelen omtrent dit probleem.

Principe: zo rechts mogelijk rijden

De plaats van de bestuurders op de weg wordt geregeld in artikel 9 van het KB houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

In dit artikel valt duidelijk te lezen dat iedere bestuurder de verplichting heeft zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan(*) te blijven.

(*) Een rijbaan kan uit een of meer rijstroken bestaan en is dat gedeelte van de weg dat door voertuigen, m.n. auto's, bereden wordt.

Uitzonderingen

In bepaalde gevallen geldt bovenvermeld principe niet en mag je dus links rijden, ook al is de rechterrijstrook vrij van verkeer. De wet vermeldt volgende situaties:

·         Rotondes

·         Voorsorteervakken: rijstrook volgen die het best aan je bestemming beantwoordt.

·         Pleinen

·         Bebouwde kom: rijstrook volgen die het best aan je bestemming beantwoordt.

·         Druk verkeer/file

·         Motorrijders

 

Motorrijders

Daarnaast zijn ook de motorrijders uitzonderingsgevallen. Zij mogen zich steeds over de volledige breedte van de rijbaan begeven indien het een eenrichtingsbaan betreft en over de helft van de rijbaan langs de rechterzijde indien het verkeer in beide richtingen toegelaten is.

Indien de rijbaan in rijstroken verdeeld is, mogen zij zich eveneens over de volledige breedte van de rijstrook, waarop zij rijden, begeven.

Zolang een motorrijder zich aan deze regelen houdt, voert hij of zij geen manoeuvre uit en moet hij of zij ook geen richtingsaanwijzers gebruiken. De motorrijder moet wel opletten dat hij of zij de inhaalbewegingen, waarmee zijn of haar achterliggers begonnen zijn, niet hindert. Ten slotte moet je ook als motorrijder steeds in je achterhoofd houden dat rechts inhalen verboden is.

Sanctionering

Het niet respecteren van de regel om zoveel mogelijk rechts te rijden betreft een overtreding van de eerste graad. Dit wil zeggen dat de overtreder een onmiddellijke inning van 55 euro zal moeten betalen.


Bereken je boete

Actueel

 Action récursoire d’une assurance après un accident

Donderdag 24 Juni 2021

Action récursoire d’une assurance après un accident

Après un accident où un assuré est reconnu fautif et sous l’influence de l’alcool notamment, l’assurance dispose d’un droit de recours, également appelé action récursoire. Intolaw explique dans cet article ce qu’il faut savoir sur cette action, les notions principales liées au recours, ainsi que les réflexes à avoir dans pareille situation.

Lees meer
 Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Maandag 21 Juni 2021

Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Huidig minister van Justitie Vincent van Quickenborne kondigde recent enkele maatregelen aan om de verkeersveiligheid te verhogen en hardrijders aan te pakken. Meer concreet zullen de correctiemarges die het openbaar ministerie toepast op snelheidsovertredingen worden weggewerkt. Maar wat wil dit nu concreet zeggen? En welke gevolgen heeft dit voor personen die te snel rijden?

Lees meer
 Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Dinsdag 15 Juni 2021

Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Als men Duitsland zegt, zal één van de eerste dingen waaraan je denkt de Duitse Autobahn zijn. Het ontbreken van een snelheidslimiet op bepaalde delen van de Duitse wegen spreekt menig vakantieganger en autoliefhebber aan. Maar laat je zeker niet vangen, ook in Duitsland zijn de gevolgen voor een snelheidsovertreding niet te onderschatten.

Lees meer
close menu