Wallonië hanteert identieke kilometerheffing voor vrachtwagens als Vlaanderen

 Wallonië hanteert identieke kilometerheffing voor vrachtwagens als Vlaanderen

De kilometerheffing voor zware vrachtwagens zal in Wallonië even duur zijn als in Vlaanderen. De heffing voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton moet vanaf april 2016 het eurovignet vervangen. De tarieven zullen variëren van 7,4 tot 20 eurocent, naargelang het gewicht en de vervuiling, met een basistarief van 11,3 cent.

Met de eenvormigheid komt de Waalse regering tegemoet aan een vraag van de sector, stelde minister van Begroting Christophe Lacroix donderdag bij de bekendmaking van de tarieven.

De meest vervuilende vrachtwagens in de lichtste categorie zullen 14,6 cent per kilometer betalen, terwijl de zwaarste trucks die het minst vervuilen 12,8 eurocent per kilometer moeten ophoesten. De Waalse regering rekent op 200 tot 220 miljoen euro inkomsten per jaar. Dat geld zal naar het onderhoud van het wegennet gaan.

Daar ligt volgens de regering in Namen een groot verschil met de kilometertaks. De heffing gaat volledig naar het gebruik (het onderhoud van de wegen in dit geval) en is aftrekbaar van de vennootschapsbelasting en van de BTW, terwijl de taks naar de algemene middelen gaat. Vlaanderen compenseert de heffing via een verlaging van de verkeersbelasting voor zware vrachtwagens. In Wallonië staat nog overleg gepland met verschillende sectoren die aan zware concurrentie onderhevig zijn over de compenserende maatregelen.

Welk budget de regering-Magnette achter de hand houdt voor die compensaties, wil ze nog niet kwijt. Ze wil haar kruit nog niet verschieten in de aanloop naar de onderhandelingen. Die riskeren nog pittig te zullen worden. Verschillende transportfederaties hebben immers de druk opgevoerd door voor 18 juni een manifestatie aan te kondigen.

De heffing zal gelden op hetzelfde netwerk als waarop het eurovignet geldt, maar dan wel aangevuld met een aantal sectoren. Het gaat om 300 kilometer meer dan de 1.950 kilometer waarop het eurovignet betrekking heeft. Dat moet sluipverkeer langs gewestwegen voorkomen.

Van alle voertuigen die in Wallonië rondrijden, is 88 procent buiten het gewest ingeschreven. Daarvan heeft 44 procent een buitenlandse nummerplaat.

NAMEN 11/06 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u