Wallonië hanteert identieke kilometerheffing voor vrachtwagens als Vlaanderen
Maandag 15 Juni 2015

De kilometerheffing voor zware vrachtwagens zal in Wallonië even duur zijn als in Vlaanderen. De heffing voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton moet vanaf april 2016 het eurovignet vervangen. De tarieven zullen variëren van 7,4 tot 20 eurocent, naargelang het gewicht en de vervuiling, met een basistarief van 11,3 cent.
Met de eenvormigheid komt de Waalse regering tegemoet aan een vraag van de sector, stelde minister van Begroting Christophe Lacroix donderdag bij de bekendmaking van de tarieven.
De meest vervuilende vrachtwagens in de lichtste categorie zullen 14,6 cent per kilometer betalen, terwijl de zwaarste trucks die het minst vervuilen 12,8 eurocent per kilometer moeten ophoesten. De Waalse regering rekent op 200 tot 220 miljoen euro inkomsten per jaar. Dat geld zal naar het onderhoud van het wegennet gaan.
Daar ligt volgens de regering in Namen een groot verschil met de kilometertaks. De heffing gaat volledig naar het gebruik (het onderhoud van de wegen in dit geval) en is aftrekbaar van de vennootschapsbelasting en van de BTW, terwijl de taks naar de algemene middelen gaat. Vlaanderen compenseert de heffing via een verlaging van de verkeersbelasting voor zware vrachtwagens. In Wallonië staat nog overleg gepland met verschillende sectoren die aan zware concurrentie onderhevig zijn over de compenserende maatregelen.
Welk budget de regering-Magnette achter de hand houdt voor die compensaties, wil ze nog niet kwijt. Ze wil haar kruit nog niet verschieten in de aanloop naar de onderhandelingen. Die riskeren nog pittig te zullen worden. Verschillende transportfederaties hebben immers de druk opgevoerd door voor 18 juni een manifestatie aan te kondigen.
De heffing zal gelden op hetzelfde netwerk als waarop het eurovignet geldt, maar dan wel aangevuld met een aantal sectoren. Het gaat om 300 kilometer meer dan de 1.950 kilometer waarop het eurovignet betrekking heeft. Dat moet sluipverkeer langs gewestwegen voorkomen.
Van alle voertuigen die in Wallonië rondrijden, is 88 procent buiten het gewest ingeschreven. Daarvan heeft 44 procent een buitenlandse nummerplaat.
NAMEN 11/06 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel

Dinsdag 12 September 2023
Wat riskeer je als jonge bestuurder?In het kader van verkeersveiligheid worden jonge bestuurders in België strenger bestraft dan ervaren chauffeurs. In dit artikel geven we een antwoord op verschillende vragen over dit onderwerp. Zo bekijken we wat er juist wordt bedoeld met een “jonge bestuurder”, of élke verkeersovertreding zwaarder bestraft wordt en wat die zwaardere straf concreet inhoudt.
Lees meer
Maandag 10 Juli 2023
Bijzondere bewijswaarde van het Proces-VerbaalIn een recent dossier dat onze advocaten behartigden, werd aangetoond dat het Proces-Verbaal niet binnen de wettelijke termijn werd opgestuurd waardoor het Proces-Verbaal zijn bijzondere bewijswaarde verloor. Dit betekent dat er evenveel belang werd gehecht aan het woord van onze cliënt dan aan de vaststellingen van de agenten. Wat waren de gevolgen?
Lees meer
Dinsdag 27 Juni 2023
Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimietSinds er groen licht werd gegeven om de alcohollimiet voor de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs scherper te stellen van 1,5 promille naar 1,2 promille moeten er al heel wat meer mensen vrezen voor een dagvaarding. Dat blijkt uit gegevens van websites www.boetecalculator.be en www.monamende.be. “Sinds 1 juni, toen de alcohollimiet voor een intrekking van het rijbewijs verlaagd werd, zien we in onze data geen toename van mensen die positief hebben geblazen tijdens een alcoholcontrole, maar wel een sterke toename van mensen die zullen worden gedagvaard. Het merendeel van de overtreders had dus steeds een waarde waarbij ze tot voor kort net niet steeds werden gedagvaard.” licht leading lawyer van advocatenkantoor Intolaw Elise De Puysseleyr toe.
Lees meer