Vrachtwageneigenaars wachten best niet te lang met aanvraag van bakje voor kilometerheffing
Zaterdag 20 Februari 2016
"De bestellingen en verzendingen van on board units (OBU's) komen goed op dreef sinds de tweede week van januari." Dat meldt Viapass, de overheidsinstantie die de kilometerheffing coördineert en controleert. Een OBU is een bakje dat elke vrachtwagen van meer dan 3,5 ton vanaf 1 april ingeschakeld aan boord moet hebben om de verreden tolkilometers in de drie gewesten te kunnen factureren. Toch roept de verdeler de vrachtwagenchauffeurs op "om niet te lang meer te wachten" met de aanvraag en registratie van het bakje.
Bij telling eind vorige week bleek dat 139.211 vrachtwagens geregistreerd zijn bij dienstverlener Satellic. 100.105 OBU's zijn ondertussen besteld en 80.714 zijn reeds geleverd bij de aanvragers. Vrachtwagens die al een geïnstalleerd bakje aan boord hebben, reden al 11,2 miljoen kilometer.
"Wij zien een schema dat voldoet aan de verwachtingen", zegt Johan Schoups, administrateur-generaal van Viapass. "Toch mogen vrachtwageneigenaars de aanvraag en registratie van een bakje niet te lang uitstellen. Van boeking tot levering moet twee tot vijf werkdagen gerekend worden. Deze levertijd kan in sommige gevallen oplopen tot een tiental dagen naargelang het gebruikte betaalmiddel. Merk ook op dat het juist voor de startdatum paasvakantie is. Dit gecombineerd met mogelijk massale aanvragen verhoogt het risico op het niet tijdig krijgen van de OBU."
Wie vanaf 1 april de baan op gaat met een vrachtwagen van meer dan 3,5 ton zonder een functionerende OBU, kan bij controle een boete van 1.000 euro krijgen.
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer