Vrachtwageneigenaars wachten best niet te lang met aanvraag van bakje voor kilometerheffing

 Vrachtwageneigenaars wachten best niet te lang met aanvraag van bakje voor kilometerheffing

"De bestellingen en verzendingen van on board units (OBU's) komen goed op dreef sinds de tweede week van januari." Dat meldt Viapass, de overheidsinstantie die de kilometerheffing coördineert en controleert. Een OBU is een bakje dat elke vrachtwagen van meer dan 3,5 ton vanaf 1 april ingeschakeld aan boord moet hebben om de verreden tolkilometers in de drie gewesten te kunnen factureren. Toch roept de verdeler de vrachtwagenchauffeurs op "om niet te lang meer te wachten" met de aanvraag en registratie van het bakje.

Bij telling eind vorige week bleek dat 139.211 vrachtwagens geregistreerd zijn bij dienstverlener Satellic. 100.105 OBU's zijn ondertussen besteld en 80.714 zijn reeds geleverd bij de aanvragers. Vrachtwagens die al een geïnstalleerd bakje aan boord hebben, reden al 11,2 miljoen kilometer.

"Wij zien een schema dat voldoet aan de verwachtingen", zegt Johan Schoups, administrateur-generaal van Viapass. "Toch mogen vrachtwageneigenaars de aanvraag en registratie van een bakje niet te lang uitstellen. Van boeking tot levering moet twee tot vijf werkdagen gerekend worden. Deze levertijd kan in sommige gevallen oplopen tot een tiental dagen naargelang het gebruikte betaalmiddel. Merk ook op dat het juist voor de startdatum paasvakantie is. Dit gecombineerd met mogelijk massale aanvragen verhoogt het risico op het niet tijdig krijgen van de OBU."

Wie vanaf 1 april de baan op gaat met een vrachtwagen van meer dan 3,5 ton zonder een functionerende OBU, kan bij controle een boete van 1.000 euro krijgen.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
 CBD achter het stuur: ken de risico’s

Donderdag 25 Januari 2024

CBD achter het stuur: ken de risico’s

We zien de laatste jaren een sterke stijging in het aantal chauffeurs die positief testen op drugsgebruik. Meer en meer gaat het specifiek over CBD. Dit is een stof die ook aanwezig is in cannabis en geconsumeerd kan worden in verschillende vormen. Hierdoor staat het bekend om zijn ontspannende eigenschappen, wat de combinatie met autorijden uiterst gevaarlijk maakt. Rijden onder invloed van alcohol of drugs blijft één van de grootste oorzaken van (dodelijke) verkeersongevallen. Er wordt dan ook steeds luider geroepen om chauffeurs die onder invloed zijn sterker te straffen. In dit artikel bekijken we wat je momenteel riskeert bij een positieve test op drugsgebruik.

Lees meer
close menu 1u