Voorlopige analyse van risicoperceptietest bij theoretisch rijbewijs toont positief effect
Vrijdag 29 Mei 2015
De risicoperceptietest die kandidaat-autobestuurders sinds maart 2013 gratis en vrijblijvend kunnen afleggen bij het theorie-examen voor rijbewijs B (personenwagen), blijkt een positief effect te kunnen hebben op de verkeersveiligheid. Dat staat woensdag te lezen in het jaarverslag van GOCA, de groepering van erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs, op basis van een voorlopige analyse van de eerste 7.000 afgelegde testen.
De resultaten van de definitieve analyse worden eind 2015 aan de bevoegde gewestelijke overheden voorgesteld. GOCA ontwikkelde de test omdat "het tijdig waarnemen van potentiële gevaren in het verkeer en het correct anticiperen hierop, belangrijke vaardigheden zijn die helpen de verkeersveiligheid te verbeteren".
De voorlopige analyse toont volgens GOCA aan dat er een "aanzienlijk verschil" bestaat tussen ervaren en onervaren bestuurders. "Het invoeren van de GOCA-Risk Perception Test in het officiële theorie-examen zou, onder voorbehoud van de definitieve resultaten van de studie, een positief effect kunnen hebben op de verkeersveiligheid", luidt het.
"Hoewel het vermogen om een gevaar waar te nemen enkel door middel van (rij)ervaring kan worden verworven, kan het leerproces worden versneld door de kandidaat reeds in een vroeg stadium te laten kennismaken met het belang van gevaarwaarneming in het verkeer via de GOCA-Risk Perception Test", aldus GOCA.
BRUSSEL 27/05 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer