Voorlopig nog maar één op de tien vrachtwagens klaar voor slimme kilometerheffing

 Voorlopig nog maar één op de tien vrachtwagens klaar voor slimme kilometerheffing

Voorlopig zijn er nog maar 16.700 On Board Units (OBU's) geleverd voor vrachtwagens die vanaf 1 april onderworpen zijn aan de slimme kilometerheffing. "We schatten dat er in totaal zo'n 150.000 vrachtwagens onder de regeling vallen", zegt Edward Claessens, directeur strategische communicatie bij Viapass, de interregionale overheidsinstelling die de kilometerheffing coördineert. De levertijd voor een OBU is maar twee of drie werkdagen en de bestellingen "beginnen te vlotten", maar Viapass roept de transporteurs op niet te wachten met bestellen tot 31 maart.

Vanaf april 2016 moeten alle eigenaars van vrachtwagens voor goederenvervoer met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton een kilometerheffing betalen in België. De maatregel geldt op autosnelwegen en op bepaalde gewest- en gemeentewegen.

Alle betrokken voertuigen moeten dan beschikken over een On Board Unit (OBU). Dat is een toestel dat het aantal afgelegde kilometers op tolwegen registreert en op basis daarvan ook een factuur berekent. Voor die OBU moet men - rechtstreeks of via derden - aankloppen bij dienstverlener Satellic.

Transporteurs konden zich sinds 1 oktober 2015 registreren voor zo'n OBU. Uit cijfers van Viapass - cijfers die dinsdag ook in het Waals Parlement werden vrijgegeven door Waals minister Maxime Prévot - blijkt dat er op 3 januari 36.115 voertuigen rechtstreeks waren ingeschreven bij Satellic. Verwacht wordt dat er via derden (bv. brandstofmaatschappijen of DKV) ook nog "enkele tienduizenden additionele inschrijvingen" volgen.

Wat de directe inschrijvingen betreft, zijn er intussen 19.725 OBU's besteld en 16.760 geleverd. "De eerste gebruikers hebben samen al 2,6 miljoen kilometers gereden", aldus Claessens. Volgens Claessens "beginnen de bestellingen vlot te lopen", maar om de naar schatting 150.000 vrachtwagens tijdig uit te rusten, is dus nog wel een inspanning nodig.

Hoewel een OBU op twee à drie werkdagen kan besteld worden, dringt Viapass er bij de transporteurs op aan niet tot eind maart te wachten. "Als er op 31 maart 100.000 bestellingen komen, lukt het natuurlijk niet om op 1 april klaar te zijn. En wie op 1 april geen functionerende OBU heeft, is niet in regel en riskeert dus boetes", aldus Claessens.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u