VLAREG: Heraanleg E40 tussen Zwijnaarde en Erpe-Mere start op 15 juni

 VLAREG: Heraanleg E40 tussen Zwijnaarde en Erpe-Mere start op 15 juni

Op 15 juni gaat het Agentschap Wegen en Verkeer aan de slag op de E40 tussen Zwijnaarde en Erpe-Mere richting Brussel. Maar liefst 15 km snelweg (3 rijstroken en pechstrook) krijgt nieuwe asfalt. Om de hinder zo kort en beperkt mogelijk te houden, werkt de aannemer in juni en juli 24u op 24 en 7 dagen op 7 en in augustus enkel 's nachts. Voor de veiligheid geldt een snelheidsbeperking van 70 km/u.

Wat houden de werken in?

De drie rijstroken krijgen richting Brussel een grondig onderhoud. De rechterrijstrook wordt tot op de fundering heraangelegd in asfalt. De middenrijstrook krijgt een nieuwe onderlaag en toplaag. Van de linkerrijstrook en de pechstrook, de minst belaste rijstroken, wordt enkel de toplaag vernieuwd.

Werken in 3 fasen

Fase 1: Voorbereidende werken (15 juni-21 juni)

Om het verkeer tijdens de heraanleg op de andere rijrichting te brengen, maakt de aannemer 4 doorsteken door de middenberm. Dat gebeurt in de werkweek van 15 juni, enkel 's nachts. Overdag ondervindt het verkeer geen hinder.

In het weekend van 19 juni brengt de aannemer alle signalisatie in orde en plaatst hij de rijbaanafscheiders. 's Nachts kan er tijdelijk slechts één rijstrook open zijn voor verkeer. Overdag zijn er minimum twee rijstroken in elke richting.

Fase 2: Heraanleg rechter-, middenrijstrook en pechstrook (22 juni-14 juli)

Het verkeer heeft in beide richtingen 2 rijstroken in plaats van 3. De werfzone is 15 km lang, maar wordt in 2 delen aangepakt:

Fase 2a: Complex Wetteren - Erpe-Mere (22 juni - 3/7)

De werfzone loopt van net voor het op- en afrittencomplex in Wetteren tot voor de afrit Erpe-Mere.

De af- en de oprit Wetteren gaan dicht.

* Omleiding afrit Wetteren: Het verkeer rijdt verder op de E40 tot aan de afrit Erpe-Mere en rijdt meteen terug de E40 op richting kust tot Wetteren.

* Omleiding oprit Wetteren: Het verkeer rijdt via de N42, N9, kruispunt Vijfhuizen en de N46a naar de oprit Erpe-Mere.

De parking en het tankstation langs de E40 in Wetteren zal enkele dagen onbereikbaar zijn (op 29 en 30 juni).

Fase 2b: Zwijnaarde - Complex Wetteren ( 3/7 - 14/7)

De werfzone loopt van iets voorbij de verkeerswisselaar in Zwijnaarde tot voor de afrit Wetteren.

* Afrit van de E40 richting Brussel naar R4 in Merelbeke dicht (+-10 dagen): Het verkeer rijdt om via de afrit Wetteren en kan daar meteen de E40 terug oprijden tot de afrit in Merelbeke.

* Oprit van de R4 naar de E40 richting Brussel en de afrit naar Merelbeke zijn open.

Fase 3: Heraanleg linkerrijstrook (2de helft augustus)

De aannemer voert de werken in 12 nachten (21u-5u30) uit. Het verkeer heeft 's nachts slechts 1 rijstrook. Overdag is er geen hinder.

Veiligheid en minder hinder

* Voor de veiligheid van de wegarbeiders en de weggebruikers geldt in beide richtingen een snelheidsregime van 70 km/u. De trajectcontrole richting kust wordt ingesteld op 70 km/u. Langs de werfzone richting Brussel zal de federale wegpolitie snelheidscontroles uitvoeren.

* Om de hinder voor de weggebruikers zo veel mogelijk te beperken, zal de aannemer 24/24 en 7/7 werken. In de laatste fase wordt enkel 's nachts (21u tot 5u30) gewerkt. Zo kan ruim 15 km snelweg met een minimum aan hinder hersteld worden.

* Om kopstaartaanrijdingen te vermijden schakelt het Agentschap Wegen en Verkeer een filedetectiesysteem in. Dat waarschuwt bestuurders hoe ver ze van de file/werf verwijderd zijn.

 


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u