Vlaming verliest op de weg 6 procent van zijn tijd door files

 Vlaming verliest op de weg 6 procent van zijn tijd door files

Het aandeel verliesuren door file in Vlaanderen bedraagt 6 procent. Als je daar nog vertraagd verkeer bijrekent, kom je aan 10 procent verliesuren. Dat blijkt uit een analyse van de Studiedienst van de Vlaamse regering. Er zijn grote regionale verschillen. In Brussel loopt het aandeel verliesuren door file op tot 11 procent, terwijl dat in het Gentse beperkt blijft tot 2 procent.

Als je een afstand niet aan de normale snelheid kan afleggen, begint de teller voor de voertuigverliesuren te tikken. Dat kan gaan van files, wanneer je snelheid daalt onder de 50 procent van de normale snelheid, tot vertraagd verkeerd, wanneer je gemiddelde snelheid onder de 90 procent van de normale snelheid blijft.

De afgelopen jaren is het aandeel verliesuren door files relatief stabiel gebleven, van 6,3 procent in 2010 tot 6,6 procent in 2014. Zo blijkt uit cijfers van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW). Als ook het vertraagd verkeer wordt meegerekend gaat het om 10,2 procent in 2010 en 10,49 procent in 2014.

Er blijken wel grote regionale verschillen te bestaan. In het Brusselse loopt het aandeel verliesuren op tot meer dan 11 procent (18 procent als je vertraagd verkeer meerekent) terwijl dat in Gent beperkt bleef tot 2 procent (4 procent inclusief vertraagd verkeer).

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u