Vlaanderen neemt voortouw in verkeersveiligheidstechnologie
Maandag 25 Januari 2016
Vlaanderen moet het voortouw nemen in de ontwikkeling van verkeersveiligheidstechnologie. Dat zegt Vlaams minister voor mobiliteit Ben Weyts. De N-VA-minister nam naar eigen zeggen al initiatief op het vlak van mobiele trajectcontrole en hij wil hetzelfde doen met het verstandig omgaan met smartphones en internet.
"In Vlaanderen zijn we steeds op zoek naar niches waarin we ons kunnen specialiseren", legt Weyts uit. "Ik zou het fantastisch vinden, moest dit zo een niche zijn. In plaats van te wachten tot dit soort systemen op de markt verschijnen, moet Vlaanderen hier het voortouw durven nemen."
Technologische ontwikkelingen hebben er volgens Weyts voor gezorgd dat we soms wat onveilig rijgedrag vertonen door te bellen, sms'en of te surfen op internet. "Gelukkig zijn er nu technologische ontwikkelingen die daaraan verhelpen. Alleen hebben ze nog een flink duwtje in de rug nodig", zegt de Vlaamse minister.
Concreet zorgt een nieuwe app, zoals bijvoorbeeld Freeedrive, er voor dat een bestuurder in een rijdende wagen niet langer sms'en kan lezen en geen gebruik kan maken van internetdiensten. "Een technologie die interessant kan zijn voor particulieren en bedrijven omdat het de verkeersveiligheid verhoogt en de verzekeringsfactuur verlaagt."
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer