Vlaamse regering mikt op 100.000 groene wagens in 2020
Maandag 21 September 2015
De Vlaamse regering wil dat er tegen 2020 100.000 groene wagens rondrijden in Vlaanderen. Concreet mikt de regering op 60.500 elektrische wagens en 40.000 voertuigen op aardgas (CNG). Om dat doel te realiseren is een drastische uitbreiding van de laad- en tankinfrastructuur nodig. Hoe de regering die uitbreiding wil realiseren, zal uitgestippeld worden in een actieplan dat de regering tegen eind november plant. Dat heeft Vlaams minister van Energie Annemie Turtelboom (Open Vld) vrijdag bekendgemaakt.
De Vlaamse regering wil het Vlaamse voertuigenpark fors vergroenen. Volgens energieminister Turtelboom heeft Vlaanderen ook dringend nood aan een "inhaalbeweging" tegenover onze buurlanden. Die inhaalbeweging moet nu vorm krijgen door te vertrekken van een duidelijke ambitie: 100. 000 groene wagens tegen 2020.
Momenteel telt Vlaanderen amper 2.000 ingeschreven elektrische voertuigen en 2.000 voertuigen op CNG (compressed natural gas). Bedoeling is om die aantallen op enkele jaren tijd op te trekken tot respectievelijk 60.500 en 40.000. De keuze voor elektrische wagens is heel bewust, zegt minister Turtelboom. "Zuiver elektrische voertuigen bieden het grootste klimaatvoordeel. De autosector is hier klaar voor, het aanbod wordt steeds verder uitgebreid".
Ook de keuze voor voertuigen op aardgas is geen toeval. Turtelboom: "CNG heeft grote milieuvoordelen. Voertuigen op aardgas stoten 27 procent minder CO2 uit dan benzine, produceren tot 95 procent minder fijn stof dan dieselwagens en de brandstof is tot 30 procent goedkoper dan diesel". En omdat aardgas goedkoper is dan benzine en diesel, verdient de gebruiker de meerkost bij aankoop (zo'n 2.000 euro) op gemiddeld vier jaar terug.
Een van de grote struikelblokken voor de aankoop van een milieuvriendelijke wagen is voor velen nog het gebrek aan laad- en tankinfrastructuur. Daarom is het ook de bedoeling die infrastructuur fors op te krikken. Zo moeten Vlaanderen tegen 2020 op 7.400 publieke plaatsen zijn elektrische wagen kunnen opladen. Tegen dan zouden er ook 300 CNG-tankstations moeten zijn. Nu zijn er dat nog 50. Hoe Vlaanderen die ambitie wil realiseren, wordt in een actieplan gegoten. Dat moet eind november klaar zijn.
BRUSSEL 18/09 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Woensdag 19 Juni 2024
Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatieWat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.
Lees meerDonderdag 30 Mei 2024
Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AIVan aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.
Lees meerWoensdag 22 Mei 2024
Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.
Lees meer