Vlaamse regering mikt op 100.000 groene wagens in 2020

 Vlaamse regering mikt op 100.000 groene wagens in 2020

De Vlaamse regering wil dat er tegen 2020 100.000 groene wagens rondrijden in Vlaanderen. Concreet mikt de regering op 60.500 elektrische wagens en 40.000 voertuigen op aardgas (CNG). Om dat doel te realiseren is een drastische uitbreiding van de laad- en tankinfrastructuur nodig. Hoe de regering die uitbreiding wil realiseren, zal uitgestippeld worden in een actieplan dat de regering tegen eind november plant. Dat heeft Vlaams minister van Energie Annemie Turtelboom (Open Vld) vrijdag bekendgemaakt.

De Vlaamse regering wil het Vlaamse voertuigenpark fors vergroenen. Volgens energieminister Turtelboom heeft Vlaanderen ook dringend nood aan een "inhaalbeweging" tegenover onze buurlanden. Die inhaalbeweging moet nu vorm krijgen door te vertrekken van een duidelijke ambitie: 100. 000 groene wagens tegen 2020.

Momenteel telt Vlaanderen amper 2.000 ingeschreven elektrische voertuigen en 2.000 voertuigen op CNG (compressed natural gas). Bedoeling is om die aantallen op enkele jaren tijd op te trekken tot respectievelijk 60.500 en 40.000. De keuze voor elektrische wagens is heel bewust, zegt minister Turtelboom. "Zuiver elektrische voertuigen bieden het grootste klimaatvoordeel. De autosector is hier klaar voor, het aanbod wordt steeds verder uitgebreid".

Ook de keuze voor voertuigen op aardgas is geen toeval. Turtelboom: "CNG heeft grote milieuvoordelen. Voertuigen op aardgas stoten 27 procent minder CO2 uit dan benzine, produceren tot 95 procent minder fijn stof dan dieselwagens en de brandstof is tot 30 procent goedkoper dan diesel". En omdat aardgas goedkoper is dan benzine en diesel, verdient de gebruiker de meerkost bij aankoop (zo'n 2.000 euro) op gemiddeld vier jaar terug.

Een van de grote struikelblokken voor de aankoop van een milieuvriendelijke wagen is voor velen nog het gebrek aan laad- en tankinfrastructuur. Daarom is het ook de bedoeling die infrastructuur fors op te krikken. Zo moeten Vlaanderen tegen 2020 op 7.400 publieke plaatsen zijn elektrische wagen kunnen opladen. Tegen dan zouden er ook 300 CNG-tankstations moeten zijn. Nu zijn er dat nog 50. Hoe Vlaanderen die ambitie wil realiseren, wordt in een actieplan gegoten. Dat moet eind november klaar zijn.

BRUSSEL 18/09 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u