Vlaamse automobilist weet niet hoe hij moet reageren op sirenes en zwaailichten
Woensdag 07 Oktober 2015
Mobiliteitsorganisatie VAB heeft in haar mobiliteitsbarometer bij 2.000 automobilisten gepeild naar hun gedrag, wanneer er plots een prioritair voertuig in het verkeer opduikt. De resultaten zijn alarmerend en bevestigen de bekommernis van de chauffeurs van prioritaire voertuigen: er is snel sensibilisering nodig. We weten vaak niet hoe juist te reageren.
Bestuurders van prioritaire voertuigen - brandweerwagens, politievoertuigen of ambulances - hebben vaak dezelfde klacht: mensen reageren vaak niet correct wanneer een hulpvoertuig met zwaailicht en loeiende sirene opduikt. Ze slaan in paniek of reageren helemaal fout, waardoor een snelle doorgang onmogelijk wordt gemaakt, of zelfs andere verkeersdeelnemers in gevaar worden gebracht. Uit de enquête van VAB blijkt onder andere dat 82 procent van de Vlaamse automobilisten het verschil niet kent tussen een hulpvoertuig met een zwaailicht in werking en een hulpvoertuig waarvan zwaailicht én sirene geactiveerd zijn. Enkel het hulpvoertuig waarvan het blauw zwaailicht én de sirene actief zijn, krijgt het statuut van "prioritair voertuig" en heeft daarmee voorrang op de rest van het verkeer.
VAB geeft als algemene tips dat je best geen onverwachte manoeuvres uitvoert, zoals plots stoppen of uitwijken. Kondig ook je manoeuvre op tijd aan met je richtingaanwijzer en hou rekening met hoe andere weggebruikers gaan reageren. Verder moet je vermijden dat je jezelf of het prioritair voertuig in gevaar brengt (door plots te versnellen of door het rood te rijden) en bedenk dat er achter een prioritair voertuig nog één of meer andere prioritaire voertuigen kunnen volgen. Speciaal voor het bijspijkeren van de kennis over prioritaire voertuigen heeft VAB een internettest ontwikkeld: de "VAB Verkeerstest".
Bron: BELGA
Bereken je boete
Actueel
Woensdag 19 Juni 2024
Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatieWat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.
Lees meerDonderdag 30 Mei 2024
Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AIVan aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.
Lees meerWoensdag 22 Mei 2024
Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.
Lees meer