Vlaamse automobilist weet niet hoe hij moet reageren op sirenes en zwaailichten

 Vlaamse automobilist weet niet hoe hij moet reageren op sirenes en zwaailichten

Mobiliteitsorganisatie VAB heeft in haar mobiliteitsbarometer bij 2.000 automobilisten gepeild naar hun gedrag, wanneer er plots een prioritair voertuig in het verkeer opduikt. De resultaten zijn alarmerend en bevestigen de bekommernis van de chauffeurs van prioritaire voertuigen: er is snel sensibilisering nodig. We weten vaak niet hoe juist te reageren.

Bestuurders van prioritaire voertuigen - brandweerwagens, politievoertuigen of ambulances - hebben vaak dezelfde klacht: mensen reageren vaak niet correct wanneer een hulpvoertuig met zwaailicht en loeiende sirene opduikt. Ze slaan in paniek of reageren helemaal fout, waardoor een snelle doorgang onmogelijk wordt gemaakt, of zelfs andere verkeersdeelnemers in gevaar worden gebracht. Uit de enquête van VAB blijkt onder andere dat 82 procent van de Vlaamse automobilisten het verschil niet kent tussen een hulpvoertuig met een zwaailicht in werking en een hulpvoertuig waarvan zwaailicht én sirene geactiveerd zijn. Enkel het hulpvoertuig waarvan het blauw zwaailicht én de sirene actief zijn, krijgt het statuut van "prioritair voertuig" en heeft daarmee voorrang op de rest van het verkeer.

VAB geeft als algemene tips dat je best geen onverwachte manoeuvres uitvoert, zoals plots stoppen of uitwijken. Kondig ook je manoeuvre op tijd aan met je richtingaanwijzer en hou rekening met hoe andere weggebruikers gaan reageren. Verder moet je vermijden dat je jezelf of het prioritair voertuig in gevaar brengt (door plots te versnellen of door het rood te rijden) en bedenk dat er achter een prioritair voertuig nog één of meer andere prioritaire voertuigen kunnen volgen. Speciaal voor het bijspijkeren van de kennis over prioritaire voertuigen heeft VAB een internettest ontwikkeld: de "VAB Verkeerstest".

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u