Vlaams Verkeersveiligheidsfonds rekent dit jaar op 18 miljoen euro

 Vlaams Verkeersveiligheidsfonds rekent dit jaar op 18 miljoen euro

Het Vlaams Verkeersveiligheidsfonds gaat van start met zo'n 3 miljoen euro en rekent voor 2016 op 18 miljoen euro aan inkomsten. Dat zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. De inkomsten van het fonds komen van de keuringscentra en van de meeropbrengsten uit verkeersboetes die Vlaanderen int. De inkomsten vloeien terug naar verkeersveiligheidsbeleid, zegt de N-VA-minister.

Minister van Mobiliteit Weyts wil iets doen aan wat hij "de schande van de 400" noemt, verwijzend naar de 400 verkeersdoden in Vlaanderen in 2014. Een van de instrumenten om het verkeersveiligheidsbeleid te ondersteunen is de oprichting van een eigen Vlaams Verkeersveiligheidsfonds. Bedoeling is om via dat fonds een deel van de verkeersboetes rechtstreeks om te zetten in verkeersveiligheidsbeleid. Het fonds krijgt ook inkomsten uit de inningen van de keuringscentra.

Voor 2015 gaat het in totaal om zo'n 3 miljoen euro. Voor 2016 wordt het bedrag geraamd op 18 miljoen euro.

De boetes die het Verkeersveiligheidsfonds spijzen, zijn voornamelijk snelheidsboetes.

Met het fonds wil Weyts gerichte initiatieven nemen om de verkeersveiligheid structureel te verbeteren. Het gaat dan onder meer om betere handhaving (bv. meer trajectcontroles), betere ongevallenregistratie en verkeersveiligere infrastructuur.

Mobiliteitsorganisatie Touring reageert tevreden op de 3 miljoen bijkomende investeringen in verkeersveiligheid, maar vindt dat alle opbrengsten uit boetes naar verkeersveiligheid moeten gaan. "De eerste stap is nu genomen en dus kan er gericht worden geïnvesteerd. Om te beginnen met het aanpakken van de slechte leerlingen en veelplegers die een onaanvaardbare hypotheek leggen op de 95 procent van de bestuurders die het wel goed doen. Er moet ook versneld worden geïnvesteerd in het 'vergevingsgezind' maken van onze wegen, zodat een kleine stuurfout niet hoeft te worden bestraft met de dood tegen een boom of verlichtingspaal. En er dient tot slot ook werk te worden gemaakt van opleidingscheques voor de rijopleiding."

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u