Verkeerslichten op gewestwegen moet beter, Weyts start proefproject

 Verkeerslichten op gewestwegen moet beter, Weyts start proefproject

Minister van Mobiliteit Ben Weyts vindt dat de verkeerslichten op de gewestwegen beter moeten worden afgestemd op de verkeersstroom. Hij start een proefproject om te bekijken hoe files aan verkeerslichten tot stand komen en gebruikt daarvoor onder meer data van gps-toestellen.

De Vlaamse gewestwegen tellen 1.635 punten met verkeerslichten, die niet allemaal goed zijn aangepast aan de echte verkeerssituatie. Dat maakt dat de gewestwegen minder vlot en veilig zijn dan ze zouden kunnen zijn, stelt de minister. "Het verkeer is voortdurend in beweging. De verkeerssituatie op een kruispunt kan na enkele jaren grondig veranderd zijn. Als het verkeer verandert, moeten we ook de lichten aanpassen."

Het Agentschap Wegen en Verkeer start nog deze maand een proefproject op drie locaties. De eerste proef begint komende maandag op het kruispunt van de N41 met de N17 in Dendermonde. Wegen en Verkeer zal het verkeer er bestuderen met camera's en telslangen op de weg, maar ook met de - geanonimiseerde - gegevens die elk gps-toestel uitzendt. "Zo kunnen we bestuderen waarop de verkeerslichten moeten worden afgestemd, bijvoorbeeld op de snelheid van de wagens of de lengte van de file", is te horen bij Weyts. "Met de gps-data kunnen we ook bekijken of de bestuurders eventueel gebruik maken van sluipwegen en alternatieve routes."

De studie moet resulteren in een lijst met criteria die Wegen en Verkeer kan gebruiken om de regeling van de lichten bij te stellen. De resultaten worden begin volgend jaar verwacht.

BRUSSEL 15/04 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u