Verkeerslichten op gewestwegen moet beter, Weyts start proefproject

 Verkeerslichten op gewestwegen moet beter, Weyts start proefproject

Minister van Mobiliteit Ben Weyts vindt dat de verkeerslichten op de gewestwegen beter moeten worden afgestemd op de verkeersstroom. Hij start een proefproject om te bekijken hoe files aan verkeerslichten tot stand komen en gebruikt daarvoor onder meer data van gps-toestellen.

De Vlaamse gewestwegen tellen 1.635 punten met verkeerslichten, die niet allemaal goed zijn aangepast aan de echte verkeerssituatie. Dat maakt dat de gewestwegen minder vlot en veilig zijn dan ze zouden kunnen zijn, stelt de minister. "Het verkeer is voortdurend in beweging. De verkeerssituatie op een kruispunt kan na enkele jaren grondig veranderd zijn. Als het verkeer verandert, moeten we ook de lichten aanpassen."

Het Agentschap Wegen en Verkeer start nog deze maand een proefproject op drie locaties. De eerste proef begint komende maandag op het kruispunt van de N41 met de N17 in Dendermonde. Wegen en Verkeer zal het verkeer er bestuderen met camera's en telslangen op de weg, maar ook met de - geanonimiseerde - gegevens die elk gps-toestel uitzendt. "Zo kunnen we bestuderen waarop de verkeerslichten moeten worden afgestemd, bijvoorbeeld op de snelheid van de wagens of de lengte van de file", is te horen bij Weyts. "Met de gps-data kunnen we ook bekijken of de bestuurders eventueel gebruik maken van sluipwegen en alternatieve routes."

De studie moet resulteren in een lijst met criteria die Wegen en Verkeer kan gebruiken om de regeling van de lichten bij te stellen. De resultaten worden begin volgend jaar verwacht.

BRUSSEL 15/04 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u