Verkeerskennis moet in lespakket middelbaar
Woensdag 17 Juni 2015
De Vlaamse Stichting Verkeerskunde pleit ervoor dat verkeersopvoeding ook in het middelbaar verplicht wordt, net als in het lager onderwijs. "Dat is dringend nodig - de ongevallencijfers bewijzen het."
Uit cijfers van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid blijkt dat zowel bij fietsers, bromfietsers als voetgangers de meeste verkeersslachtoffers vallen in de groep tussen 15 en 19 jaar. "Pubers kénnen de verkeersregels, maar ze worden vaak nonchalant en overmoedig.", aldus verkeersexpert Werner De Dobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. "Zeker jongens tonen zich graag stoer tegen vrienden: kijk eens wat ik durf. Middelbare scholen zetten wel projecten op over verkeersveiligheid, maar die zijn vaak veel te vrijblijvend. Daarom pleiten wij ervoor om verkeersveiligheid op te nemen in de eindtermen voor het middelbaar onderwijs, mét bijbehorend examen."
Minister Hilde Crevits (CD&V) liet weten dat verkeersveiligheid een onderwerp is tijdens het geplande debat dit najaar over de herziening van de eindtermen in het lager én middelbaar onderwijs.
Bron: BELGA
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer