Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

 Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Als men Duitsland zegt, zal één van de eerste dingen waaraan je denkt de Duitse Autobahn zijn. Het ontbreken van een snelheidslimiet op bepaalde delen van de Duitse wegen spreekt menig vakantieganger en autoliefhebber aan. Maar laat je zeker niet vangen, ook in Duitsland zijn de gevolgen voor een snelheidsovertreding niet te onderschatten.

DE GELDBOETE:

Net zoals in België zijn de flitsboetes die vasthangen aan een snelheidsovertreding afhankelijk van de gemeten snelheid en het feit of de flitspaal binnen of buiten de bebouwde kom staat.

Binnen de bebouwde kom:

Km/u te snel             Boete

Tot 10                          15

11-15                           25

16-20                           35

21-25                           80

26-30                          100

31-40                          160

41-50                          200

51-60                          280

61-70                          480

Boven de 70               680

 

Buiten de bebouwde kom:

Km/u te snel           Boete

Tot 10                       10

11-15                        20

16-20                        30

21-25                        70

26-30                        80

31-40                       120

41-50                       160

51-60                       240

61-70                       440

Boven de 70            600

Daarnaast zijn er zeer veel situaties die ervoor kunnen zorgen dat jouw snelheidsboete in Duitsland hoger zal uitvallen dan opgenomen in de tabel. Als een flitspaal jou bijvoorbeeld weet te flitsen op een kruispunt zal de boete gradueel verhogen afhankelijk van de gemeten snelheid.

Is het zicht beperkt, door bijvoorbeeld hevige regenval, kan de boete ook oplopen tot 100 euro en een Flensberg punt.

HET RIJVERBOD:

Hoewel je waarschijnlijk niet woonachtig bent in Duitsland loop je nog steeds het risico op een rijverbod. Nu is dit enigszins relatief omdat een rijverbod, uitgesproken door de Duitse autoriteiten, niet van toepassing is op het Belgisch grondgebied. In andere woorden mag u in België nog steeds met uw voertuig rijden. (opgelet: Je moet wel nog steeds in het bezit zijn van jouw rijbewijs. Als deze in Duitsland werd afgenomen moet je een duplicaat aanvragen.)

Ook hier moet je weer een onderscheid maken tussen de overtreding binnen of buiten de bebouwde kom.

Binnen de bebouwde kom:

Km/u te snel         Rijverbod

Tot 10                      0

11-15                       0

16-20                       0

21-25                       0

26-30                       1 maand

31-40                       1 maand

41-50                       1 maand

51-60                       2 maanden

61-70                       3 maanden

Boven de 70            3 maanden

 

Buiten de bebouwde kom:

Km/u te snel        Rijverbod

Tot 10                      0

11-15                       0

16-20                       0

21-25                       0

26-30                       1 maand

31-40                       1 maand

41-50                       1 maand

51-60                       1 maanden

61-70                       2 maanden

Boven de 70            3 maanden

DE FLENSBURG PUNTEN:

Het systeem van de Flensburg punten kennen wij in België niet. Het is een systeem dat de Duitse autoriteiten gebruiken om te vermijden dat personen zich meermaals laten vangen aan een overdreven snelheid.

Het principe is zeer simpel, vanaf dat je een snelheidsovertreding begaat van een bepaalde grootorde krijg je één tot maximaal drie punten. (Let op: ook voor andere soorten verkeersinbreuken is dit systeem van toepassing.)

Binnen de bebouwde kom:

Km/u te snel         Punten

Tot 10                      0

11-15                       0

16-20                      0

21-25                      1

26-30                      1

31-40                      2

41-50                      2

51-60                      2

61-70                      2

Boven de 70           2

Buiten de bebouwde kom:

Km/u te snel           Punten

Tot 10                         0

11-15                          0

16-20                          0

21-25                          1

26-30                          1

31-40                          1

41-50                           2

51-60                           2

61-70                           2

Boven de 70                2

Maar wat zijn nu juist de gevolgen van deze puntentelling?

Heb je een totaalscore tussen de één of drie punten dan hoef je niets te vrezen. Je zal geen verdere gevolgen moeten ondergaan.

Ligt de score tussen de vier en vijf zal je een waarschuwing krijgen en moet je betalen. Daarnaast zal je heel vaak een voorstel krijgen om een cursus te volgen. Door het volgen van deze cursus wordt er een punt in mindering gebracht.

Heb je een score die ligt tussen zes en zeven punten heeft dit tot gevolg dat men ook hier een aanbod tot het volgen van de cursus zal doen, echter zal hier geen puntenaftrek voor volgen.

Vanaf acht punten zal de Duitse Staat overgaan op de intrekking van jouw rijbewijs waarna je minstens zes maanden niet meer mag rijden en jouw rijbewijs pas terug kan krijgen na het afleggen van een medisch en psychologisch onderzoek.

De praktijk:

Als het gaat over een beperkte flitsboete zal men je een “Verwarnung” of “waarschuwing” overmaken. Het tijdig betalen van deze boete zorgt ervoor dat er geen verder gevolg zal worden gegeven aan de overtreding. De bedragen kunnen hier variëren van 5 tot 55 euro.

Voor de zwaardere snelheidsovertredingen in Duitsland stuurt men jou een “Bussgeldbescheid” op. Bij deze boete, die kan oplopen tot meer dan 680 euro, zal je een formulier krijgen dat je moet invullen en terugsturen. Op die manier kan je aangeven of je al dan niet de bestuurder was en eventueel de overtreding betwisten.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u