Vergroening verkeersbelasting - Leasingmaatschappijen willen geen uitzonderingsmaatregelen

 Vergroening verkeersbelasting - Leasingmaatschappijen willen geen uitzonderingsmaatregelen

"Wij zijn geen vragende partij voor uitzonderingsmaatregelen. Daar hebben we ook nooit voor gelobbyd.", luidt het bij de sector van leasingmaatschappijen in een reactie op de vergroening van de verkeersbelasting. De Vlaamse regering wil hiermee de aankoop van milieuvriendelijke wagens aanmoedigen. De maatregel is echter niet van toepassing op leasingwagens, omdat er geen overeenstemming is met het Brussels en het Waals Gewest.

"Als de financiële regeling veel gunstiger is in één van de gewesten, valt het natuurlijk te verwachten dat de maatschappijen daarop zullen inspelen.", aldus Frank Van Gool, directeur van sectorvereniging Renta. Er zijn zo'n 300.000 leasingwagens in Vlaanderen en 60.000 in Brussel. In Wallonië zijn er momenteel geen spelers gevestigd en Van Gool denkt dat het Waals gewest hen probeert te lokken met een voordeligere regeling. "Wallonië is vragende partij om leasingmaatschappijen te ontvangen." Europees marktleider LeasePlan bevestigt dat risico. "In Frankrijk zijn alle leasingwagens geregistreerd in één departement omwille van de belasting.", zegt Michel Van den Broeck, gedelegeerd bestuurder van LeasePlan.

Volgens Renta dreef de Vlaamse overheid de bedrijfswagenrijders de afgelopen jaren in de richting van dieselmotoren. Het voordeel alle aard (VAA) voor de werknemer hangt immers af van de CO2-uitstoot, en daarin scoren veel hedendaagse dieselmotoren goed. De gemiddelde CO2-uitstoot van de leasingwagens daalde in 2015 tot 110 gram. Dat is lager dan het gemiddelde bij particuliere wagens. "Intussen blijkt natuurlijk dat er nog andere factoren zijn om de milieuvriendelijkheid van een wagen te meten.", aldus Van Gool. "De toekomst ligt volgens ons bij benzine-hybrides."

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u