Vergroening verkeersbelasting - Leasingmaatschappijen willen geen uitzonderingsmaatregelen

 Vergroening verkeersbelasting - Leasingmaatschappijen willen geen uitzonderingsmaatregelen

"Wij zijn geen vragende partij voor uitzonderingsmaatregelen. Daar hebben we ook nooit voor gelobbyd.", luidt het bij de sector van leasingmaatschappijen in een reactie op de vergroening van de verkeersbelasting. De Vlaamse regering wil hiermee de aankoop van milieuvriendelijke wagens aanmoedigen. De maatregel is echter niet van toepassing op leasingwagens, omdat er geen overeenstemming is met het Brussels en het Waals Gewest.

"Als de financiële regeling veel gunstiger is in één van de gewesten, valt het natuurlijk te verwachten dat de maatschappijen daarop zullen inspelen.", aldus Frank Van Gool, directeur van sectorvereniging Renta. Er zijn zo'n 300.000 leasingwagens in Vlaanderen en 60.000 in Brussel. In Wallonië zijn er momenteel geen spelers gevestigd en Van Gool denkt dat het Waals gewest hen probeert te lokken met een voordeligere regeling. "Wallonië is vragende partij om leasingmaatschappijen te ontvangen." Europees marktleider LeasePlan bevestigt dat risico. "In Frankrijk zijn alle leasingwagens geregistreerd in één departement omwille van de belasting.", zegt Michel Van den Broeck, gedelegeerd bestuurder van LeasePlan.

Volgens Renta dreef de Vlaamse overheid de bedrijfswagenrijders de afgelopen jaren in de richting van dieselmotoren. Het voordeel alle aard (VAA) voor de werknemer hangt immers af van de CO2-uitstoot, en daarin scoren veel hedendaagse dieselmotoren goed. De gemiddelde CO2-uitstoot van de leasingwagens daalde in 2015 tot 110 gram. Dat is lager dan het gemiddelde bij particuliere wagens. "Intussen blijkt natuurlijk dat er nog andere factoren zijn om de milieuvriendelijkheid van een wagen te meten.", aldus Van Gool. "De toekomst ligt volgens ons bij benzine-hybrides."

Bron: BELGA


Actueel

 Wanneer ontvang ik mijn verkeersboete?

Wanneer ontvang ik mijn verkeersboete?

Te snel gereden en ongerust over de timing? Er bestaat geen harde vervaltermijn waardoor een boete automatisch vervalt omdat de brief later toekomt. De vaak geciteerde 14-dagenregel slaat op de verzendtermijn van het proces-verbaal (PV). Wordt die overschreden, dan blijft de boete geldig, maar het PV verliest zijn “bijzondere bewijswaarde” (wat erin staat weegt minder zwaar en kan makkelijker worden weerlegd). In de praktijk kan het weken tot maanden duren, o.a. door werkdruk en identificatie van de bestuurder.

Lees meer
 Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.

Lees meer
 EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

Donderdag 26 Juni 2025

EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

In een streven om het model van moderne en toegankelijke juridische expertise verder te versterken, kondigt EKON LEGAL vandaag een belangrijke stap aan in zijn ontwikkeling. Na de succesvolle samenwerking tussen Intolaw en HBSV Advocaten, voegt het Franstalige kantoor Parallaxe Avocats zich nu bij deze strategische alliantie. Deze integratie maakt deel uit van een gemeenschappelijke visie: het aanbieden van innovatieve juridische dienstverlening die is afgestemd op de huidige behoeften van de cliënten.

Lees meer
close menu 1u