Vele automobilisten gebruiken richtingaanwijzer niet
Donderdag 17 Maart 2016
Bijna de helft van de automobilisten gebruikt geen richtingaanwijzer om van rijstrook te veranderen op de snelweg, en gemiddeld 4 op de 10 gebruiken de richtingaanwijzer niet om een zijstraat in te slaan. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van Touring. De mobiliteitsorganisatie noemt dit nonchalante rijgedrag "levensgevaarlijk voor motorrijders, bromfietsers en fietsers."
Volgens Touring zijn er steeds meer mensen die met andere zaken bezig zijn in de auto: bellen (ook handenvrij), mailen, sms'en of gps'en.
"De aandacht wordt volledig afgeleid en ze denken dat een snelle blik in de achteruitkijkspiegel volstaat. Anderen zijn dan weer gewoon nonchalant en vinden het waarschijnlijk niet zo'n zware fout. Daarnaast zijn er ook waarschijnlijk die het verkeersreglement gewoon niet kennen", aldus Touring.
Automobilisten die afdraaien zonder richtingaanwijzer te gebruiken, blijken volgens de mobiliteitsorganisatie "een van de belangrijkste bronnen van ergernis te zijn voor de andere weggebruikers".
Touring begrijpt dat de politiediensten andere prioriteiten hebben om te beboeten, maar "omdat het een belangrijk punt van ergernis is, zouden we er toch meer aandacht voor moeten hebben", besluit Touring.
Het niet naleven van de regels voor het gebruik van de richtingaanwijzer is een overtreding van de eerste graad en daar staat een verkeersboete van 55 euro op, tot 1.500 euro in geval van gerechtsprocedure.
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer