Vele automobilisten gebruiken richtingaanwijzer niet

 Vele automobilisten gebruiken richtingaanwijzer niet

Bijna de helft van de automobilisten gebruikt geen richtingaanwijzer om van rijstrook te veranderen op de snelweg, en gemiddeld 4 op de 10 gebruiken de richtingaanwijzer niet om een zijstraat in te slaan. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van Touring. De mobiliteitsorganisatie noemt dit nonchalante rijgedrag "levensgevaarlijk voor motorrijders, bromfietsers en fietsers."

Volgens Touring zijn er steeds meer mensen die met andere zaken bezig zijn in de auto: bellen (ook handenvrij), mailen, sms'en of gps'en.

"De aandacht wordt volledig afgeleid en ze denken dat een snelle blik in de achteruitkijkspiegel volstaat. Anderen zijn dan weer gewoon nonchalant en vinden het waarschijnlijk niet zo'n zware fout. Daarnaast zijn er ook waarschijnlijk die het verkeersreglement gewoon niet kennen", aldus Touring.

Automobilisten die afdraaien zonder richtingaanwijzer te gebruiken, blijken volgens de mobiliteitsorganisatie "een van de belangrijkste bronnen van ergernis te zijn voor de andere weggebruikers".

Touring begrijpt dat de politiediensten andere prioriteiten hebben om te beboeten, maar "omdat het een belangrijk punt van ergernis is, zouden we er toch meer aandacht voor moeten hebben", besluit Touring.

Het niet naleven van de regels voor het gebruik van de richtingaanwijzer is een overtreding van de eerste graad en daar staat een verkeersboete van 55 euro op, tot 1.500 euro in geval van gerechtsprocedure.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
close menu 1u