Veiligheid Vlaamse snelwegen verbetert minder snel dan elders in Europa
Maandag 09 Maart 2015
De veiligheid op de Vlaamse snelwegen gaat er minder snel op vooruit dan in de rest van Europa. De cijfers voor heel België zijn zelfs beter. Dat meldde de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Zij verwijzen naar een studie van de European Transport Safety Council (ETSC) dat woensdag gepubliceerd werd.
Er vielen in 2013 ongeveer 1.900 verkeersdoden op autosnelwegen of 7 procent van het totale aantal verkeersdoden. In Vlaanderen gaat het om 48 doden of 12,5 procent. Maar terwijl de dodentol op de Europese snelwegen op 10 jaar tijd bijna met de helft verminderd is (-49 procent), is dat in Vlaanderen slechts met een derde gebeurd (-31,4 procent). Op jaarbasis gaat het respectievelijk om een daling van 8,2 procent en 6 procent.
Vlaanderen presteerde zelfs minder goed dan het Belgisch gemiddelde, dat -36 procent bedraagt of -6,4 procent op jaarbasis. Op Frankrijk na (-3,8 procent) doet Vlaanderen het slechter dan in onze buurlanden. In Nederland bedraagt de daling -8,5 procent op jaarbasis, en in Duitsland -6,6 procent. Nieuwe technologie zou volgens de ETSC het verschil kunnen maken. Zo pleiten ze voor verplichte gordelverklikkers op alle passagierszetels in nieuwe wagens, dus niet enkel op de bestuurderszetels zoals nu het geval is. Ook zijn ze voorstander van de verplichte installatie van intelligente snelheidsbegrenzers en rijstrookassistentie. "Dergelijke technologieën helpen bestuurders om catastrofes te voorkomen en kunnen duizenden levens redden in het verkeer.", aldus Antonio Avenoso, afgevaardigd beheerder van de ETSC. Verder vestigt het ETSC aandacht op het belang van bewustmaking en handhaving. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) zegt in het persbericht niet tevreden te zijn met de Vlaamse cijfers. "Ik word niet vrolijker van deze cijfers. Ook de verkeersveiligheidscijfers voor 2014 zien er niet goed uit. De dalende trend in de statistieken lijkt in Vlaanderen te stagneren. Structurele maatregelen zijn dan ook nodig. Ik ga ingrijpen, al vanaf de rijopleiding. Maar ook de handhaving wordt opgevoerd. Ik ga met name sterker inzetten op trajectcontroles. Het kan wel degelijk beter en veiliger."
Bron: BELGA
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer