Veiligheid Vlaamse snelwegen verbetert minder snel dan elders in Europa
Maandag 09 Maart 2015

De veiligheid op de Vlaamse snelwegen gaat er minder snel op vooruit dan in de rest van Europa. De cijfers voor heel België zijn zelfs beter. Dat meldde de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Zij verwijzen naar een studie van de European Transport Safety Council (ETSC) dat woensdag gepubliceerd werd.
Er vielen in 2013 ongeveer 1.900 verkeersdoden op autosnelwegen of 7 procent van het totale aantal verkeersdoden. In Vlaanderen gaat het om 48 doden of 12,5 procent. Maar terwijl de dodentol op de Europese snelwegen op 10 jaar tijd bijna met de helft verminderd is (-49 procent), is dat in Vlaanderen slechts met een derde gebeurd (-31,4 procent). Op jaarbasis gaat het respectievelijk om een daling van 8,2 procent en 6 procent.
Vlaanderen presteerde zelfs minder goed dan het Belgisch gemiddelde, dat -36 procent bedraagt of -6,4 procent op jaarbasis. Op Frankrijk na (-3,8 procent) doet Vlaanderen het slechter dan in onze buurlanden. In Nederland bedraagt de daling -8,5 procent op jaarbasis, en in Duitsland -6,6 procent. Nieuwe technologie zou volgens de ETSC het verschil kunnen maken. Zo pleiten ze voor verplichte gordelverklikkers op alle passagierszetels in nieuwe wagens, dus niet enkel op de bestuurderszetels zoals nu het geval is. Ook zijn ze voorstander van de verplichte installatie van intelligente snelheidsbegrenzers en rijstrookassistentie. "Dergelijke technologieën helpen bestuurders om catastrofes te voorkomen en kunnen duizenden levens redden in het verkeer.", aldus Antonio Avenoso, afgevaardigd beheerder van de ETSC. Verder vestigt het ETSC aandacht op het belang van bewustmaking en handhaving. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) zegt in het persbericht niet tevreden te zijn met de Vlaamse cijfers. "Ik word niet vrolijker van deze cijfers. Ook de verkeersveiligheidscijfers voor 2014 zien er niet goed uit. De dalende trend in de statistieken lijkt in Vlaanderen te stagneren. Structurele maatregelen zijn dan ook nodig. Ik ga ingrijpen, al vanaf de rijopleiding. Maar ook de handhaving wordt opgevoerd. Ik ga met name sterker inzetten op trajectcontroles. Het kan wel degelijk beter en veiliger."
Bron: BELGA
Actueel

Te snel gereden en ongerust over de timing? Er bestaat geen harde vervaltermijn waardoor een boete automatisch vervalt omdat de brief later toekomt. De vaak geciteerde 14-dagenregel slaat op de verzendtermijn van het proces-verbaal (PV). Wordt die overschreden, dan blijft de boete geldig, maar het PV verliest zijn “bijzondere bewijswaarde” (wat erin staat weegt minder zwaar en kan makkelijker worden weerlegd). In de praktijk kan het weken tot maanden duren, o.a. door werkdruk en identificatie van de bestuurder.
Lees meer
De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.
Lees meer
Donderdag 26 Juni 2025
EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe AvocatsIn een streven om het model van moderne en toegankelijke juridische expertise verder te versterken, kondigt EKON LEGAL vandaag een belangrijke stap aan in zijn ontwikkeling. Na de succesvolle samenwerking tussen Intolaw en HBSV Advocaten, voegt het Franstalige kantoor Parallaxe Avocats zich nu bij deze strategische alliantie. Deze integratie maakt deel uit van een gemeenschappelijke visie: het aanbieden van innovatieve juridische dienstverlening die is afgestemd op de huidige behoeften van de cliënten.
Lees meer