VAB breekt hervorming autofiscaliteit af
Dinsdag 22 December 2015

Volgens VAB dreigt de Vlaamse hervorming van de autofiscaliteit zijn ecologisch doel te missen en uit te monden in een "ordinaire belastingverhoging". De geplande ingrepen in de inschrijvingstaks (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting sturen de mensen onvoldoende in de richting van een milieuvriendelijker voertuig. Vooral de prijs aan de pomp zal de keuze van de consument beïnvloeden.
De Vlaamse regering past de autofiscaliteit aan. Zowel via de eenmalige inschrijvingstaks (BIV) als via de jaarlijkse verkeersbelasting wil ze mensen sturen in de richting van groenere wagens. Men wil de aankoop van dieselwagens en meer vervuilende voertuigen ontmoedigen en alternatieven zoals elektrische wagens stimuleren. Maar men zal die doelstelling wellicht niet halen, aldus VAB. Zo zijn de tariefverschillen op termijn te klein, waardoor er bij de gebruiker geen mentaliteitswijziging komt. Bovendien zitten er onverklaarbare tegenstrijdigheden in de hervorming. Hoewel de hervormde BIV mensen ontmoedigt om te investeren in recente, minder vervuilende dieselwagens uit een hogere Euroklasse, beloont de jaarlijkse verkeersbelasting de kopers van jonge dieselwagens.
VAB is van mening dat het dus niet de hervorming van de BIV en de verkeersbelasting zijn die de consument zal sturen in de richting van een groenere wagen. Vooral de prijs aan de pomp zal doorslaggevend zijn. In die zin zal de geplande accijnsverhoging, waarbij men tegen 2018 de dieselprijzen geleidelijk optrekt tot het niveau van de benzineprijzen, een veel grotere impact hebben. Die accijnsverhoging zal voor dieselrijders 60 tot 90 procent van de verwachte meerkost betekenen.
Bron: BELGA
Bereken je boete
Actueel

Dinsdag 12 September 2023
Wat riskeer je als jonge bestuurder?In het kader van verkeersveiligheid worden jonge bestuurders in België strenger bestraft dan ervaren chauffeurs. In dit artikel geven we een antwoord op verschillende vragen over dit onderwerp. Zo bekijken we wat er juist wordt bedoeld met een “jonge bestuurder”, of élke verkeersovertreding zwaarder bestraft wordt en wat die zwaardere straf concreet inhoudt.
Lees meer
Maandag 10 Juli 2023
Bijzondere bewijswaarde van het Proces-VerbaalIn een recent dossier dat onze advocaten behartigden, werd aangetoond dat het Proces-Verbaal niet binnen de wettelijke termijn werd opgestuurd waardoor het Proces-Verbaal zijn bijzondere bewijswaarde verloor. Dit betekent dat er evenveel belang werd gehecht aan het woord van onze cliënt dan aan de vaststellingen van de agenten. Wat waren de gevolgen?
Lees meer
Dinsdag 27 Juni 2023
Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimietSinds er groen licht werd gegeven om de alcohollimiet voor de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs scherper te stellen van 1,5 promille naar 1,2 promille moeten er al heel wat meer mensen vrezen voor een dagvaarding. Dat blijkt uit gegevens van websites www.boetecalculator.be en www.monamende.be. “Sinds 1 juni, toen de alcohollimiet voor een intrekking van het rijbewijs verlaagd werd, zien we in onze data geen toename van mensen die positief hebben geblazen tijdens een alcoholcontrole, maar wel een sterke toename van mensen die zullen worden gedagvaard. Het merendeel van de overtreders had dus steeds een waarde waarbij ze tot voor kort net niet steeds werden gedagvaard.” licht leading lawyer van advocatenkantoor Intolaw Elise De Puysseleyr toe.
Lees meer