VAB breekt hervorming autofiscaliteit af
Dinsdag 22 December 2015
Volgens VAB dreigt de Vlaamse hervorming van de autofiscaliteit zijn ecologisch doel te missen en uit te monden in een "ordinaire belastingverhoging". De geplande ingrepen in de inschrijvingstaks (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting sturen de mensen onvoldoende in de richting van een milieuvriendelijker voertuig. Vooral de prijs aan de pomp zal de keuze van de consument beïnvloeden.
De Vlaamse regering past de autofiscaliteit aan. Zowel via de eenmalige inschrijvingstaks (BIV) als via de jaarlijkse verkeersbelasting wil ze mensen sturen in de richting van groenere wagens. Men wil de aankoop van dieselwagens en meer vervuilende voertuigen ontmoedigen en alternatieven zoals elektrische wagens stimuleren. Maar men zal die doelstelling wellicht niet halen, aldus VAB. Zo zijn de tariefverschillen op termijn te klein, waardoor er bij de gebruiker geen mentaliteitswijziging komt. Bovendien zitten er onverklaarbare tegenstrijdigheden in de hervorming. Hoewel de hervormde BIV mensen ontmoedigt om te investeren in recente, minder vervuilende dieselwagens uit een hogere Euroklasse, beloont de jaarlijkse verkeersbelasting de kopers van jonge dieselwagens.
VAB is van mening dat het dus niet de hervorming van de BIV en de verkeersbelasting zijn die de consument zal sturen in de richting van een groenere wagen. Vooral de prijs aan de pomp zal doorslaggevend zijn. In die zin zal de geplande accijnsverhoging, waarbij men tegen 2018 de dieselprijzen geleidelijk optrekt tot het niveau van de benzineprijzen, een veel grotere impact hebben. Die accijnsverhoging zal voor dieselrijders 60 tot 90 procent van de verwachte meerkost betekenen.
Bron: BELGA
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer