VAB breekt hervorming autofiscaliteit af

 VAB breekt hervorming autofiscaliteit af

Volgens VAB dreigt de Vlaamse hervorming van de autofiscaliteit zijn ecologisch doel te missen en uit te monden in een "ordinaire belastingverhoging". De geplande ingrepen in de inschrijvingstaks (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting sturen de mensen onvoldoende in de richting van een milieuvriendelijker voertuig. Vooral de prijs aan de pomp zal de keuze van de consument beïnvloeden.

De Vlaamse regering past de autofiscaliteit aan. Zowel via de eenmalige inschrijvingstaks (BIV) als via de jaarlijkse verkeersbelasting wil ze mensen sturen in de richting van groenere wagens. Men wil de aankoop van dieselwagens en meer vervuilende voertuigen ontmoedigen en alternatieven zoals elektrische wagens stimuleren. Maar men zal die doelstelling wellicht niet halen, aldus VAB. Zo zijn de tariefverschillen op termijn te klein, waardoor er bij de gebruiker geen mentaliteitswijziging komt. Bovendien zitten er onverklaarbare tegenstrijdigheden in de hervorming. Hoewel de hervormde BIV mensen ontmoedigt om te investeren in recente, minder vervuilende dieselwagens uit een hogere Euroklasse, beloont de jaarlijkse verkeersbelasting de kopers van jonge dieselwagens.

VAB is van mening dat het dus niet de hervorming van de BIV en de verkeersbelasting zijn die de consument zal sturen in de richting van een groenere wagen. Vooral de prijs aan de pomp zal doorslaggevend zijn. In die zin zal de geplande accijnsverhoging, waarbij men tegen 2018 de dieselprijzen geleidelijk optrekt tot het niveau van de benzineprijzen, een veel grotere impact hebben. Die accijnsverhoging zal voor dieselrijders 60 tot 90 procent van de verwachte meerkost betekenen.

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
close menu 1u