Unizo dringt aan op inloopperiode kilometerheffing, ook NSZ vraagt gedoogbeleid

 Unizo dringt aan op inloopperiode kilometerheffing, ook NSZ vraagt gedoogbeleid

Ondernemersorganisatie Unizo dringt aan op een "inloopperiode" voor de kilometerheffing voor vrachtwagens. Volgens Unizo hebben veel transportbedrijven nog geen On Board Units (OBU's) en zijn er ook nog heel wat technische problemen met die OBU's. Ook het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) vraagt een gedoogbeleid "zolang alles niet naar behoren werkt".

Vanaf vrijdag 1 april zullen in België alle vrachtwagens van meer dan 3,5 ton een bedrag variërend tussen 7,4 cent en 29,2 cent per gereden kilometer betalen op de tolwegen. Het bedrag hangt af van de vrachtwagen, zijn uitstoot en de weg waarop hij rijdt. Alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens die in België rijden, moeten uitgerust zijn met een On Board Unit (OBU), een bakje dat op basis van gps-gegevens de gereden kilometers registreert.

Maar volgens ondernemersorganisatie Unizo zijn er nog veel bedrijven in de transportsector die geen OBU's hebben. Bovendien blijkt het systeem nog te kampen met technische problemen. "Wij herhalen onze vraag naar een inloopperiode waarbij ondernemers die nog niet in orde zijn niet beboet worden. Daarnaast vragen we om niet direct tot controles over te gaan. Veel bedrijven wilden zich in orde brengen, maar konden niet", stelt de organisatie in een persbericht.

Ook het NSZ dringt omwille van de technische problemen aan op een gedoogbeleid. "Het kan immers niet dat transporteurs en andere beroepsgroepen die met vrachtwagens rondrijden vanaf overmorgen boetes krijgen van 1.000 euro voor technische perikelen waar ze niets aan kunnen doen", klinkt het. "Het is niet meer dan normaal dat er een gedoogbeleid wordt ingesteld zolang de technische problemen met die OBU's niet van de baan zijn."

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Is jouw motorfiets al gekeurd? Verplichting sinds 1 januari 2023!

Dinsdag 17 Januari 2023

Is jouw motorfiets al gekeurd? Verplichting sinds 1 januari 2023!

Motorfietsen moeten verplicht naar de keuring in het geval van een verkoop of na een verkeersongeval. De periodieke keuring is dan weer (voorlopig) niet van toepassing. Deze beslissing is er gekomen binnen het kader van het Vlaamse Verkeersveiligheidsplan.

Lees meer
 Beroep tegen immobilisering van voertuig voortaan mogelijk

Dinsdag 17 Januari 2023

Beroep tegen immobilisering van voertuig voortaan mogelijk

Een nieuw wetsvoorstel heeft ervoor gezorgd dat je beroep kan aantekenen tegen de immobilisering van je voertuig wanneer je niet achter het stuur zat toen de overtreding werd begaan. U leest het goed: als je in een recent verleden jouw auto uitleende aan een vriend en die beging er een overtreding mee waardoor de wagen geïmmobiliseerd werd, beschikte je over geen enkele beroepsmogelijkheid bij een rechter met betrekking tot de beslissing tot weigering van de opheffing van de immobilisering van uw voertuig. De wetswijziging gaat van kracht vanaf 1 februari 2023.

Lees meer
 Wat is de kans op een succesvolle betwisting van inbreuk op artikel 67ter van de wegverkeerswet?

Vrijdag 18 November 2022

Wat is de kans op een succesvolle betwisting van inbreuk op artikel 67ter van de wegverkeerswet?

Recent ontvingen heel wat zelfstandigen en zaakvoerders plots een uitnodiging tot minnelijke schikking van €509,00 omdat ze nagelaten hebben de chauffeur van de wagen waarmee de overtreding werd begaan, te identificeren. Het uitsturen als overheid van dergelijke boetes na het jarenlang voeren van een gedoogbeleid in deze materie zorgt voor een zeer groot en terecht onrechtvaardigheidsgevoel wat ons betreft. Als gespecialiseerd kantoor in het verkeersrecht willen wij dan ook iedereen wijzen op de mogelijkheden van betwisting van deze boetes zonder de risico's uit het oog te verliezen.

Lees meer
close menu 1u