Unizo dringt aan op inloopperiode kilometerheffing, ook NSZ vraagt gedoogbeleid

 Unizo dringt aan op inloopperiode kilometerheffing, ook NSZ vraagt gedoogbeleid

Ondernemersorganisatie Unizo dringt aan op een "inloopperiode" voor de kilometerheffing voor vrachtwagens. Volgens Unizo hebben veel transportbedrijven nog geen On Board Units (OBU's) en zijn er ook nog heel wat technische problemen met die OBU's. Ook het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) vraagt een gedoogbeleid "zolang alles niet naar behoren werkt".

Vanaf vrijdag 1 april zullen in België alle vrachtwagens van meer dan 3,5 ton een bedrag variërend tussen 7,4 cent en 29,2 cent per gereden kilometer betalen op de tolwegen. Het bedrag hangt af van de vrachtwagen, zijn uitstoot en de weg waarop hij rijdt. Alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens die in België rijden, moeten uitgerust zijn met een On Board Unit (OBU), een bakje dat op basis van gps-gegevens de gereden kilometers registreert.

Maar volgens ondernemersorganisatie Unizo zijn er nog veel bedrijven in de transportsector die geen OBU's hebben. Bovendien blijkt het systeem nog te kampen met technische problemen. "Wij herhalen onze vraag naar een inloopperiode waarbij ondernemers die nog niet in orde zijn niet beboet worden. Daarnaast vragen we om niet direct tot controles over te gaan. Veel bedrijven wilden zich in orde brengen, maar konden niet", stelt de organisatie in een persbericht.

Ook het NSZ dringt omwille van de technische problemen aan op een gedoogbeleid. "Het kan immers niet dat transporteurs en andere beroepsgroepen die met vrachtwagens rondrijden vanaf overmorgen boetes krijgen van 1.000 euro voor technische perikelen waar ze niets aan kunnen doen", klinkt het. "Het is niet meer dan normaal dat er een gedoogbeleid wordt ingesteld zolang de technische problemen met die OBU's niet van de baan zijn."

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Action récursoire d’une assurance après un accident

Donderdag 24 Juni 2021

Action récursoire d’une assurance après un accident

Après un accident où un assuré est reconnu fautif et sous l’influence de l’alcool notamment, l’assurance dispose d’un droit de recours, également appelé action récursoire. Intolaw explique dans cet article ce qu’il faut savoir sur cette action, les notions principales liées au recours, ainsi que les réflexes à avoir dans pareille situation.

Lees meer
 Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Maandag 21 Juni 2021

Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Huidig minister van Justitie Vincent van Quickenborne kondigde recent enkele maatregelen aan om de verkeersveiligheid te verhogen en hardrijders aan te pakken. Meer concreet zullen de correctiemarges die het openbaar ministerie toepast op snelheidsovertredingen worden weggewerkt. Maar wat wil dit nu concreet zeggen? En welke gevolgen heeft dit voor personen die te snel rijden?

Lees meer
 Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Dinsdag 15 Juni 2021

Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Als men Duitsland zegt, zal één van de eerste dingen waaraan je denkt de Duitse Autobahn zijn. Het ontbreken van een snelheidslimiet op bepaalde delen van de Duitse wegen spreekt menig vakantieganger en autoliefhebber aan. Maar laat je zeker niet vangen, ook in Duitsland zijn de gevolgen voor een snelheidsovertreding niet te onderschatten.

Lees meer
close menu