Unizo dringt aan op inloopperiode kilometerheffing, ook NSZ vraagt gedoogbeleid

 Unizo dringt aan op inloopperiode kilometerheffing, ook NSZ vraagt gedoogbeleid

Ondernemersorganisatie Unizo dringt aan op een "inloopperiode" voor de kilometerheffing voor vrachtwagens. Volgens Unizo hebben veel transportbedrijven nog geen On Board Units (OBU's) en zijn er ook nog heel wat technische problemen met die OBU's. Ook het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) vraagt een gedoogbeleid "zolang alles niet naar behoren werkt".

Vanaf vrijdag 1 april zullen in België alle vrachtwagens van meer dan 3,5 ton een bedrag variërend tussen 7,4 cent en 29,2 cent per gereden kilometer betalen op de tolwegen. Het bedrag hangt af van de vrachtwagen, zijn uitstoot en de weg waarop hij rijdt. Alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens die in België rijden, moeten uitgerust zijn met een On Board Unit (OBU), een bakje dat op basis van gps-gegevens de gereden kilometers registreert.

Maar volgens ondernemersorganisatie Unizo zijn er nog veel bedrijven in de transportsector die geen OBU's hebben. Bovendien blijkt het systeem nog te kampen met technische problemen. "Wij herhalen onze vraag naar een inloopperiode waarbij ondernemers die nog niet in orde zijn niet beboet worden. Daarnaast vragen we om niet direct tot controles over te gaan. Veel bedrijven wilden zich in orde brengen, maar konden niet", stelt de organisatie in een persbericht.

Ook het NSZ dringt omwille van de technische problemen aan op een gedoogbeleid. "Het kan immers niet dat transporteurs en andere beroepsgroepen die met vrachtwagens rondrijden vanaf overmorgen boetes krijgen van 1.000 euro voor technische perikelen waar ze niets aan kunnen doen", klinkt het. "Het is niet meer dan normaal dat er een gedoogbeleid wordt ingesteld zolang de technische problemen met die OBU's niet van de baan zijn."

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Donderdag 19 Augustus 2021

Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Rijden onder invloed van alcohol is uiteraard een strafbaar feit. Maar wat zijn de verschillende gevolgen van rijden onder invloed in België? In dit artikel legt Intolaw de belangrijkste begrippen uit, de mogelijke tests en analyses in België, alsook de belangrijkste gevolgen en mogelijke sancties in geval van een bewezen hoog alcoholgehalte.

Lees meer
 Hoe flitst een flitspaal?

Dinsdag 17 Augustus 2021

Hoe flitst een flitspaal?

Rijd je sneller dan toegelaten of door het rood licht, dan heb je mogelijks al kennisgemaakt met de werking van een flitspaal. Maar weet je hoe een flitspaal eigenlijk werkt? Met andere woorden: hoe flitst een flitspaal? Daarnaast bekijken we ook de verschillende soorten flitspalen en hoeveel flitspalen er in België staan.

Lees meer
 Hoe betaal ik een verkeersboete?

Maandag 16 Augustus 2021

Hoe betaal ik een verkeersboete?

Onlangs een verkeersboete in de bus ontvangen? In dit document overlopen we de verschillende mogelijkheden om deze verkeersboete te betalen, de boete te betwisten of een ongeldige betaling te corrigeren. Heeft u na het lezen van dit artikel toch nog vragen? Contacteer dan gerust de experten van Intolaw om gratis advies te vragen en een antwoord op uw vragen te krijgen.

Lees meer
close menu 1u