Unizo dringt aan op inloopperiode kilometerheffing, ook NSZ vraagt gedoogbeleid

 Unizo dringt aan op inloopperiode kilometerheffing, ook NSZ vraagt gedoogbeleid

Ondernemersorganisatie Unizo dringt aan op een "inloopperiode" voor de kilometerheffing voor vrachtwagens. Volgens Unizo hebben veel transportbedrijven nog geen On Board Units (OBU's) en zijn er ook nog heel wat technische problemen met die OBU's. Ook het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) vraagt een gedoogbeleid "zolang alles niet naar behoren werkt".

Vanaf vrijdag 1 april zullen in België alle vrachtwagens van meer dan 3,5 ton een bedrag variërend tussen 7,4 cent en 29,2 cent per gereden kilometer betalen op de tolwegen. Het bedrag hangt af van de vrachtwagen, zijn uitstoot en de weg waarop hij rijdt. Alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens die in België rijden, moeten uitgerust zijn met een On Board Unit (OBU), een bakje dat op basis van gps-gegevens de gereden kilometers registreert.

Maar volgens ondernemersorganisatie Unizo zijn er nog veel bedrijven in de transportsector die geen OBU's hebben. Bovendien blijkt het systeem nog te kampen met technische problemen. "Wij herhalen onze vraag naar een inloopperiode waarbij ondernemers die nog niet in orde zijn niet beboet worden. Daarnaast vragen we om niet direct tot controles over te gaan. Veel bedrijven wilden zich in orde brengen, maar konden niet", stelt de organisatie in een persbericht.

Ook het NSZ dringt omwille van de technische problemen aan op een gedoogbeleid. "Het kan immers niet dat transporteurs en andere beroepsgroepen die met vrachtwagens rondrijden vanaf overmorgen boetes krijgen van 1.000 euro voor technische perikelen waar ze niets aan kunnen doen", klinkt het. "Het is niet meer dan normaal dat er een gedoogbeleid wordt ingesteld zolang de technische problemen met die OBU's niet van de baan zijn."

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u