Unizo dringt aan op inloopperiode kilometerheffing, ook NSZ vraagt gedoogbeleid

 Unizo dringt aan op inloopperiode kilometerheffing, ook NSZ vraagt gedoogbeleid

Ondernemersorganisatie Unizo dringt aan op een "inloopperiode" voor de kilometerheffing voor vrachtwagens. Volgens Unizo hebben veel transportbedrijven nog geen On Board Units (OBU's) en zijn er ook nog heel wat technische problemen met die OBU's. Ook het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) vraagt een gedoogbeleid "zolang alles niet naar behoren werkt".

Vanaf vrijdag 1 april zullen in België alle vrachtwagens van meer dan 3,5 ton een bedrag variërend tussen 7,4 cent en 29,2 cent per gereden kilometer betalen op de tolwegen. Het bedrag hangt af van de vrachtwagen, zijn uitstoot en de weg waarop hij rijdt. Alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens die in België rijden, moeten uitgerust zijn met een On Board Unit (OBU), een bakje dat op basis van gps-gegevens de gereden kilometers registreert.

Maar volgens ondernemersorganisatie Unizo zijn er nog veel bedrijven in de transportsector die geen OBU's hebben. Bovendien blijkt het systeem nog te kampen met technische problemen. "Wij herhalen onze vraag naar een inloopperiode waarbij ondernemers die nog niet in orde zijn niet beboet worden. Daarnaast vragen we om niet direct tot controles over te gaan. Veel bedrijven wilden zich in orde brengen, maar konden niet", stelt de organisatie in een persbericht.

Ook het NSZ dringt omwille van de technische problemen aan op een gedoogbeleid. "Het kan immers niet dat transporteurs en andere beroepsgroepen die met vrachtwagens rondrijden vanaf overmorgen boetes krijgen van 1.000 euro voor technische perikelen waar ze niets aan kunnen doen", klinkt het. "Het is niet meer dan normaal dat er een gedoogbeleid wordt ingesteld zolang de technische problemen met die OBU's niet van de baan zijn."

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u